CarNext.com legde 3.000 autobezitters in ons land, Frankrijk, Duitsland, Italië, Portugal en Spanje de vraag voor hoe corona hun kijk op mobiliteit heeft veranderd. De sterk toegenomen populariteit van het online kopen van een auto is één van de voornaamste conclusies. Verder stelt 81% van de ondervraagden momenteel liever de auto te kiezen dan het openbaar vervoer.

Nog een iets groter aantal heeft erover gedacht met de auto in plaats van het vliegtuig op vakantie te gaan. Een ander resultaat is dat 60 procent autodelen nu minder veilig acht dan voorheen.

‘Geen tijdelijke trend’

Jan Wouter Kleinjan, Chief Product & Marketing Officer bij CarNext.com: “De eigen auto is koning in het nieuwe normaal. Ons onderzoek laat zien dat een overweldigende 81 procent uit bezorgdheid over de veiligheid eerder voor de auto kiest dan het openbaar vervoer neemt. We hebben tijdens de pandemie ook een definitieve verschuiving gezien naar e-commerce. Dat zijn duidelijk structurele veranderingen die laten zien dat online een auto kopen geen tijdelijke trend is, maar een essentieel onderdeel uitmaakt van dat nieuwe normaal.’’