Ratcliffe wil in Hambach onder die naam Grenadier een eigen opvolger voor de voormalige en legendarische Defender van Land Rover gaan bouwen. Daimler deelde enkele weken geleden mee dat het een koper zoekt voor de grote fabriek in Hambach, vlak bij de Frans-Duitse grens. Momenteel wordt daar nog de Smart gebouwd maar die wordt nauwelijks meer in Europa gevoerd. Bovendien wil ook Daimler de totale productiecapaciteit terugdraaien om die aan te passen aan de gedaalde autovraag.

Ideale basis nieuwe Defender

Een paar dagen na het bericht van Daimler liet Ratcliffe weten de fabriek als ideale basis te zien voor de uitvoering van zijn droom, een nieuwe Defender. Ratcliffe heeft zijn vermogen verdiend met het chemische concern Ineos en heeft inmiddels al miljarden gespendeerd aan de Grenadier. Hij had oorspronkelijk zijn oog laten vallen op Wales maar zag in het plotseling beschikbaar komen van de volledig draaiende autofabriek van Daimler een betere mogelijkheid.

“Dat is een prachtige oplossing voor de bouw van onze toekomstige 4×4, met een zeer ervaren ploeg mensen en een uitstekende historie wat kwaliteit betreft,’’ verklaart Ineos Automotive.

Overname werknemers?

De Franse regering, die zich altijd sterk mengt in dit soort zaken, maakt zich wel bezorgd dat Ineos lang niet alle 1.600 werknemers in Hambach over wil nemen. Het ministerie voor economische zaken heeft daarom de directie van Daimler en Ratcliffe zelf voor overleg naar Parijs ontboden. Het ministerie zoekt bovendien zelf nog naar kandidaten die in hetzelfde complex bijvoorbeeld auto-onderdelen willen fabriceren om zo meer banen te redden.