Van de productie vorige maand waren 72.262 voertuigen bestemd voor de export, met name naar de Europese Unie, maar ook naar de Verenigde Staten en zelfs China. De export is daarmee goed voor acht op de tien in Britse fabrieken gebouwde auto’s, signaleert de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT.

Onzekerheid Brexit

Die naar het buitenland gaande stroom auto’s wordt echter nog steeds bedreigd door de onzekerheid rond Brexit. Vier maanden voordat de Britten definitief de Europese Unie de rug toekeren is er nog altijd geen nieuwe overeenkomst waarmee de wederzijdse handel zo soepel mogelijk door zou moeten gaan.

Directeur Mike Hawes van de SMMT: ‘’De cijfers voor juli zijn een flinke verbetering vergeleken met de voorafgaande maanden. Maar de vooruitzichten blijven uiterst onzeker. De sector heeft nu te kampen met zowel een economische recessie als een wereldwijde pandemie en heeft absoluut geen tijd of capaciteit om een verdere schok van een ‘no deal’ Brexit op te kunnen vangen. De gevolgen van tarieven voor de sector en de honderdduizenden die ervan afhankelijk zijn, zouden vernietigend zijn. Onderhandelaars aan beide zijden moeten alles doen wat maar mogelijk is om voor eind dit jaar tot een akkoord over vrije handel te komen.’’