Forse winstval D’Ieteren maar herstel in zicht

De Belgische autogroep D’Ieteren heeft in de eerste jaarhelft een aangepaste winst geboekt van 103,9 miljoen euro. Dat is 41 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij de autodivisie daalde de winst met 56,5 procent naar 35,2 miljoen, terwijl bij autoglasdochter Belron (CarGlass) de winst vergeleken met vorig jaar met 234 miljoen euro nagenoeg stabiel bleef.

De groepsomzet van d’Ieteren daalde met een kwart naar ruim 1,5 miljard euro. De VW-importeur en distributeur voor België leverde 50.445 nieuwe voertuigen af, bijna een derde minder dan een jaar eerder. Wel wist d’Ieteren daarmee haar marktaandeel opnieuw licht op te voeren van 22 naar 23 procent dankzij het aanhoudende succes van de SUV-modellen. Het bedrijf is daar nog niet tevreden mee, want het meldt voor heel 2020 naar een nog hoger marktaandeel te streven.

Stijging EV

Elektrische voertuigen namen 12,3 procent van het totaal aantal afleveringen voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 7% was. Dat ging echter niet ten koste van diesel maar van benzineauto’s. Verder werd bij de autodivisie een eenmalige kostenpost geboekt van 21 miljoen euro wegens de in gang gezette reorganisatie. In juni deelde d’Ieteren al mee die herstructurering te versnellen.

Belron, waarvan d’Ieteren bijna 55 procent in handen heeft, zag de omzet met ruim 12 procent dalen naar 1,85 miljard. Belron verleende wereldwijd diensten aan 7,4 miljoen consumenten (waarvan 7,2 miljoen klanten voor de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing en het beheer van claims), een daling met 19 procent. In Europa was de daling het sterkst door het sluiten van veel vestigingen door de afgekondigde lockdowns. d’Ieteren stelt daarbij wel dat de resultaten in juli en augustus bij Belron weer beter zijn dan een jaar geleden.

Herstel

‘’Vanaf midden maart werden al onze activiteiten negatief beïnvloed door de COVID-19-pandemie, met gedeeltelijke of volledige lockdowns. Eerst en vooral hebben we de nodige maatregelen genomen om onze medewerkers, klanten en leveranciers te beschermen. We beperkten ook de impact van de crisis op onze liquiditeitspositie en onze rentabiliteit door onze kosten, de kapitaaluitgaven en het werkkapitaal passend te beheren. Na het dieptepunt in april herstelden onze activiteiten zich geleidelijk aan en verbeterden ze week na week, en vooral in juni met uitstekende resultaten voor de maand. Deze trend zette zich voort in juli,’’ aldus de beursgenoteerde groep.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Forse winstval D’Ieteren maar herstel in zicht - Automobielmanagement.nl

Forse winstval D’Ieteren maar herstel in zicht

De Belgische autogroep D’Ieteren heeft in de eerste jaarhelft een aangepaste winst geboekt van 103,9 miljoen euro. Dat is 41 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij de autodivisie daalde de winst met 56,5 procent naar 35,2 miljoen, terwijl bij autoglasdochter Belron (CarGlass) de winst vergeleken met vorig jaar met 234 miljoen euro nagenoeg stabiel bleef.

De groepsomzet van d’Ieteren daalde met een kwart naar ruim 1,5 miljard euro. De VW-importeur en distributeur voor België leverde 50.445 nieuwe voertuigen af, bijna een derde minder dan een jaar eerder. Wel wist d’Ieteren daarmee haar marktaandeel opnieuw licht op te voeren van 22 naar 23 procent dankzij het aanhoudende succes van de SUV-modellen. Het bedrijf is daar nog niet tevreden mee, want het meldt voor heel 2020 naar een nog hoger marktaandeel te streven.

Stijging EV

Elektrische voertuigen namen 12,3 procent van het totaal aantal afleveringen voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 7% was. Dat ging echter niet ten koste van diesel maar van benzineauto’s. Verder werd bij de autodivisie een eenmalige kostenpost geboekt van 21 miljoen euro wegens de in gang gezette reorganisatie. In juni deelde d’Ieteren al mee die herstructurering te versnellen.

Belron, waarvan d’Ieteren bijna 55 procent in handen heeft, zag de omzet met ruim 12 procent dalen naar 1,85 miljard. Belron verleende wereldwijd diensten aan 7,4 miljoen consumenten (waarvan 7,2 miljoen klanten voor de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing en het beheer van claims), een daling met 19 procent. In Europa was de daling het sterkst door het sluiten van veel vestigingen door de afgekondigde lockdowns. d’Ieteren stelt daarbij wel dat de resultaten in juli en augustus bij Belron weer beter zijn dan een jaar geleden.

Herstel

‘’Vanaf midden maart werden al onze activiteiten negatief beïnvloed door de COVID-19-pandemie, met gedeeltelijke of volledige lockdowns. Eerst en vooral hebben we de nodige maatregelen genomen om onze medewerkers, klanten en leveranciers te beschermen. We beperkten ook de impact van de crisis op onze liquiditeitspositie en onze rentabiliteit door onze kosten, de kapitaaluitgaven en het werkkapitaal passend te beheren. Na het dieptepunt in april herstelden onze activiteiten zich geleidelijk aan en verbeterden ze week na week, en vooral in juni met uitstekende resultaten voor de maand. Deze trend zette zich voort in juli,’’ aldus de beursgenoteerde groep.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding