Herbert Diess, CEO van de Volkswagen Groep, heeft onlangs geroepen dat Skoda ‘niet agressief genoeg is op de volumemarkt om de concurrentie van Franse en Koreaanse merken aan te kunnen.’ Daaruit werd afgeleid dat Skoda terug moest naar de dagen van goedkope auto’s. Maar Schäfer, die ruim een maand geleden de overstap maakte van Volkswagen Zuid-Afrika naar de Tsjechische Republiek, ontkent dat ten stelligste. Skoda zal onder meer ook de duurdere SUV’s blijven maken en verkopen waar het op dit moment redelijk veel succes mee heeft. Schäfer onthulde verder dat hij het besluit om combi-varianten van de Fabia te schrappen terugdraait.

Beste prestatie

Skoda heeft in de eerste zeven maanden van dit jaar 535.300 nieuwe auto’s verkocht. Dat is een kwart minder dan in dezelfde periode in 2019. In augustus kwam het merk met 108.500 auto’s echter bijna zes procent hoger uit dan vorig jaar, waarmee het op Porsche na de beste prestatie binnen de VW Groep neerzette. In ons land verkocht Skoda tot eind juli rond de 10.000 auto’s. In dezelfde periode vorig jaar werden 11.200 nieuwe Skoda’s verkocht waarmee het merk op de Nederlandse markt de schade beperkt hield tot een daling van net tien procent.