Winterkorn trad eind september 2015 af als topman van Volkswagen Groep, een paar dagen nadat in de Verenigde Staten was onthuld dat er met de afstelling van dieselmotoren op grote schaal was gesjoemeld. De inmiddels 73-jarige Winterkorn heeft tot nu toe altijd ontkend dat hij daarvan op de hoogte was maar werd in april vorig jaar wel officieel in staat van beschuldiging gesteld. “Ik ben verbijsterd over wat er in de afgelopen dagen is gebeurd. Voor alles ben ik sprakeloos dat problemen van deze draagwijdte binnen het Volkswagen-concern mogelijk waren. Ik neem mijn verantwoordelijkheid hoewel ik me van geen enkel fout gedrag bewust ben,’’ stelde hij bij zijn aftreden.

32 miljard euro

Volkswagen beschouwt de aankondiging van het proces als ‘een volgende stap in de juridische afwikkeling tegen enkele individuen.’ Het autobedrijf moet zelf nog wel beslissen of het destijds betaalde vergoedingen van Winterkorn terug gaat vorderen. Eind deze maand begint ook de rechtszaak tegen Rupert Stadler, de voormalige baas van Audi die van min of meer soortgelijke vergrijpen wordt beschuldigd. Stadler heeft daarvoor ook geruime tijd in het huis van bewaring gezeten omdat justitie vreesde dat hij bewijzen zou vernietigen. Het dieselschandaal heeft Volkswagen Groep tot nu toe rond de 32 miljard euro gekost aan boetes, schadevergoedingen en advocaats- en andere kosten.