Weer banenverlies bij onderdelenfabrikant Schaeffler

Het Duitse Schaeffler heeft aangekondigd tot eind 2022 nog eens 4.400 banen te schrappen in Duitsland en elders in Europa. Dat komt bovenop het eerder aangekondigde vrijwillige vertrek van 1.900 werknemers. Schaeffler hoopt met de nieuwe ingreep nog eens 250 tot 300 miljoen euro per jaar te besparen.

Schaeffler heeft de afgelopen jaren al drie fabrieken in Groot-Brittannië gesloten. Ook is de automotive-divisie grondig gereorganiseerd. In dat kader zijn drie fabrieken van automaterialen in Duitsland zelf verkocht. Mede door die acties is het aantal werknemers al teruggelopen van 92.478 eind 2018 naar 84.223 in juni dit jaar, een reductie met rond de negen procent.

Pandemie

De coronacrisis heeft de noodzaak voor verdere ingrepen echter versterkt. “Hoewel de vraag de afgelopen maanden bij alle divisies en regio’s weer is aangetrokken blijft de onzekerheid door de pandemie en de economische neergang die daarvan het gevolg is hoog. Bovendien duiden markt- en opbrengstvoorspellingen voor de vijf jaar tot 2025 op een langzaam herstel wat resulteert in een structurele overcapaciteit bij de productiebedrijven.

De auto-industrie, die door de elektrificatie al een structurele transformatie doormaakt, is hard geraakt door de covid-19 crisis. De wereldwijde productie van voertuigen zal naar verwachting dit jaar 20 procent dalen en op zijn vroegst in 2024 op het pre-crisis niveau terugkeren verwacht Schaeffler.

Weer banenverlies bij onderdelenfabrikant Schaeffler - Automobielmanagement.nl

Weer banenverlies bij onderdelenfabrikant Schaeffler

Het Duitse Schaeffler heeft aangekondigd tot eind 2022 nog eens 4.400 banen te schrappen in Duitsland en elders in Europa. Dat komt bovenop het eerder aangekondigde vrijwillige vertrek van 1.900 werknemers. Schaeffler hoopt met de nieuwe ingreep nog eens 250 tot 300 miljoen euro per jaar te besparen.

Schaeffler heeft de afgelopen jaren al drie fabrieken in Groot-Brittannië gesloten. Ook is de automotive-divisie grondig gereorganiseerd. In dat kader zijn drie fabrieken van automaterialen in Duitsland zelf verkocht. Mede door die acties is het aantal werknemers al teruggelopen van 92.478 eind 2018 naar 84.223 in juni dit jaar, een reductie met rond de negen procent.

Pandemie

De coronacrisis heeft de noodzaak voor verdere ingrepen echter versterkt. “Hoewel de vraag de afgelopen maanden bij alle divisies en regio’s weer is aangetrokken blijft de onzekerheid door de pandemie en de economische neergang die daarvan het gevolg is hoog. Bovendien duiden markt- en opbrengstvoorspellingen voor de vijf jaar tot 2025 op een langzaam herstel wat resulteert in een structurele overcapaciteit bij de productiebedrijven.

De auto-industrie, die door de elektrificatie al een structurele transformatie doormaakt, is hard geraakt door de covid-19 crisis. De wereldwijde productie van voertuigen zal naar verwachting dit jaar 20 procent dalen en op zijn vroegst in 2024 op het pre-crisis niveau terugkeren verwacht Schaeffler.