Europese automarkt nog ver van herstel

Nadat in juli de autoverkopen in Europa met een relatief bescheiden 5,7 procent waren gedaald vergeleken met een jaar eerder, zakte de Europese automarkt in augustus weer met bijna 19 procent in elkaar. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er daarmee negen miljoen nieuwe personenauto’s minder verkocht dan in dezelfde periode in 2019. Een daling van 32 procent.

Dat meldt autokoepel Acea die juli en augustus altijd in één bericht bij elkaar voegt. De daling in de afgelopen maand is echter wel minder dramatisch dan eerder dit jaar toen nog maandelijkse dalingen van 76, 55 en 52 procent werden genoteerd. Over de periode januari tot en met augustus is er niet één land waar de automarkt nog groei laat zien. Het ergst getroffen zijn Spanje, Portugal en het kleine Kroatië waar de verkopen ruim 40 procent zijn ingezakt. Een reeks landen, zoals Frankrijk, Oostenrijk en Italië, komen tussen de 30 en 40 procent negatief uit terwijl er daarnaast een grote categorie inclusief Nederland en België tussen de 20 en 30 procent zit.

Merken

In de merkentabel maakt Groupe PSA een scherpe terugval met ruim 38 procent. Dat is voor een flink deel te wijten aan Opel/Vauxhall dat de helft minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Fusiepartner Fiat Chrysler Automobiles doet het vrijwel even slecht waarbij vooral Jeep en Alfa Romeo de boosdoeners zijn. Bij de andere Franse groep Renault laat Dacia een daling van 40 procent zien. Onder de kleinere merken moest Jaguar ruim 50 procent inleveren en verkocht Mazda 45 procent minder auto’s. Aan de andere kant weten onder meer Volvo, Mercedes-Benz, Toyota en BMW de schade over acht maanden beperkt te houden tot rond de 20 procent lagere verkopen.

Europese automarkt nog ver van herstel - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt nog ver van herstel

Nadat in juli de autoverkopen in Europa met een relatief bescheiden 5,7 procent waren gedaald vergeleken met een jaar eerder, zakte de Europese automarkt in augustus weer met bijna 19 procent in elkaar. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er daarmee negen miljoen nieuwe personenauto’s minder verkocht dan in dezelfde periode in 2019. Een daling van 32 procent.

Dat meldt autokoepel Acea die juli en augustus altijd in één bericht bij elkaar voegt. De daling in de afgelopen maand is echter wel minder dramatisch dan eerder dit jaar toen nog maandelijkse dalingen van 76, 55 en 52 procent werden genoteerd. Over de periode januari tot en met augustus is er niet één land waar de automarkt nog groei laat zien. Het ergst getroffen zijn Spanje, Portugal en het kleine Kroatië waar de verkopen ruim 40 procent zijn ingezakt. Een reeks landen, zoals Frankrijk, Oostenrijk en Italië, komen tussen de 30 en 40 procent negatief uit terwijl er daarnaast een grote categorie inclusief Nederland en België tussen de 20 en 30 procent zit.

Merken

In de merkentabel maakt Groupe PSA een scherpe terugval met ruim 38 procent. Dat is voor een flink deel te wijten aan Opel/Vauxhall dat de helft minder auto’s verkocht dan een jaar geleden. Fusiepartner Fiat Chrysler Automobiles doet het vrijwel even slecht waarbij vooral Jeep en Alfa Romeo de boosdoeners zijn. Bij de andere Franse groep Renault laat Dacia een daling van 40 procent zien. Onder de kleinere merken moest Jaguar ruim 50 procent inleveren en verkocht Mazda 45 procent minder auto’s. Aan de andere kant weten onder meer Volvo, Mercedes-Benz, Toyota en BMW de schade over acht maanden beperkt te houden tot rond de 20 procent lagere verkopen.