LG wil Nissan-fabriek in Barcelona kopen

De Zuid-Koreaanse batterijgigant LG overweegt om de autofabriek van Nissan in Barcelona te kopen om er batterijen voor de Europese automarkt te produceren. LG heeft al een fabriek in Polen maar wordt net als de andere grote batterijfabrikanten in de wereld geconfronteerd met een explosief groeiende vraag. Spanje is daarvoor een interessante locatie omdat dat in Europa het tweede land – na Duitsland – is wat de productie van elektrische voertuigen betreft.

Nissan vraagt 1,6 miljard euro voor het uitgebreide complex in Barcelona dat uiterlijk eind volgend jaar gesloten wordt. De Spaanse overheid is bereid 600 miljoen euro investeringssteun bij te dragen om een groot deel van de werkgelegenheid in de fabriek te redden. Als de plannen doorgaan, dan zal LG zeker 1.500 tot 2.000 mensen nodig hebben terwijl er nu rond de 2.500 in de autofabriek werken.

Volgens Spaanse bronnen zal het Zuid-Koreaanse bedrijf uiterlijk eind van deze maand de knoop doorhakken. LG levert batterijen aan vrijwel alle grote autofabrikanten ter wereld. De laatste tijd zijn er berichten opgedoken dat het conglomeraat de batterijdivisie mede gezien de gunstige vooruitzichten wil verzelfstandigen.

LG wil Nissan-fabriek in Barcelona kopen - Automobielmanagement.nl

LG wil Nissan-fabriek in Barcelona kopen

De Zuid-Koreaanse batterijgigant LG overweegt om de autofabriek van Nissan in Barcelona te kopen om er batterijen voor de Europese automarkt te produceren. LG heeft al een fabriek in Polen maar wordt net als de andere grote batterijfabrikanten in de wereld geconfronteerd met een explosief groeiende vraag. Spanje is daarvoor een interessante locatie omdat dat in Europa het tweede land – na Duitsland – is wat de productie van elektrische voertuigen betreft.

Nissan vraagt 1,6 miljard euro voor het uitgebreide complex in Barcelona dat uiterlijk eind volgend jaar gesloten wordt. De Spaanse overheid is bereid 600 miljoen euro investeringssteun bij te dragen om een groot deel van de werkgelegenheid in de fabriek te redden. Als de plannen doorgaan, dan zal LG zeker 1.500 tot 2.000 mensen nodig hebben terwijl er nu rond de 2.500 in de autofabriek werken.

Volgens Spaanse bronnen zal het Zuid-Koreaanse bedrijf uiterlijk eind van deze maand de knoop doorhakken. LG levert batterijen aan vrijwel alle grote autofabrikanten ter wereld. De laatste tijd zijn er berichten opgedoken dat het conglomeraat de batterijdivisie mede gezien de gunstige vooruitzichten wil verzelfstandigen.