Daimler schrapt ook in Duitsland duizenden banen

Daimler wil in het kader van de aangescherpte bezuinigingsronde 4.000 van de huidige 19.000 banen schrappen bij de hoofdvestiging in Stuttgart-Untertürkheim. Het duurt echter tot 2025 voordat die reductie gerealiseerd kan zijn. Tegelijk is bekend geworden dat het voortbestaan van een fabriek voor dieselmotoren in Berlijn helemaal op het spel staat waarmee 2.500 banen kunnen verdwijnen.

Daimler regelt voor 11 miljard financiering

De berichten over Untürkheim staan in een interne memo die in Duitse media is uitgelekt. Dat Daimler fors wil besparen op de personeelskosten is al langer bekend maar over de aantallen banen die verloren gaan heerst nog altijd onduidelijkheid. De genoemde aantallen voor Daimler wereldwijd lopen uiteen van 10.000 tot meer dan 30.000 banen die op de tocht zouden staan.

Te duur

In een brief van fabrieksdirecteur Michael Häberle staat letterlijk dat de vestiging in Untertürkheim veel te duur is. Daarnaast ‘verliezen de daar vervaardigde componenten die nodig zijn voor conventionele aandrijvingen steeds meer aan belang door de oprukkende e-mobiliteit’, benadrukt Häberle nog maar eens. “We gaan daarom niet meer investeren in die conventionele technologie.’’

De bonden zijn het in principe wel met die conclusie eens. Voorzitter Markus Schäfer van de Ondernemingsraad: “Daimler moet in het algemeen aan zijn kostenstructuur en concurrentiekracht werken en Untertürkheim is een locatie met hoge lonen.’’

Daimler schrapt ook in Duitsland duizenden banen - Automobielmanagement.nl

Daimler schrapt ook in Duitsland duizenden banen

Daimler wil in het kader van de aangescherpte bezuinigingsronde 4.000 van de huidige 19.000 banen schrappen bij de hoofdvestiging in Stuttgart-Untertürkheim. Het duurt echter tot 2025 voordat die reductie gerealiseerd kan zijn. Tegelijk is bekend geworden dat het voortbestaan van een fabriek voor dieselmotoren in Berlijn helemaal op het spel staat waarmee 2.500 banen kunnen verdwijnen.

Daimler regelt voor 11 miljard financiering

De berichten over Untürkheim staan in een interne memo die in Duitse media is uitgelekt. Dat Daimler fors wil besparen op de personeelskosten is al langer bekend maar over de aantallen banen die verloren gaan heerst nog altijd onduidelijkheid. De genoemde aantallen voor Daimler wereldwijd lopen uiteen van 10.000 tot meer dan 30.000 banen die op de tocht zouden staan.

Te duur

In een brief van fabrieksdirecteur Michael Häberle staat letterlijk dat de vestiging in Untertürkheim veel te duur is. Daarnaast ‘verliezen de daar vervaardigde componenten die nodig zijn voor conventionele aandrijvingen steeds meer aan belang door de oprukkende e-mobiliteit’, benadrukt Häberle nog maar eens. “We gaan daarom niet meer investeren in die conventionele technologie.’’

De bonden zijn het in principe wel met die conclusie eens. Voorzitter Markus Schäfer van de Ondernemingsraad: “Daimler moet in het algemeen aan zijn kostenstructuur en concurrentiekracht werken en Untertürkheim is een locatie met hoge lonen.’’