Tesla stelt aandeelhouders teleur

De aankondigingen die Tesla deze week heeft gedaan tijdens de jaarlijkse Battery Day hebben de aandeelhouders duidelijk teleurgesteld. De aandelenkoers is sinds die dag gedaald met 17 procent, ondanks een lichte correctie met een paar procent op donderdag. Tesla is daarmee tientallen miljarden minder waard geworden.

Europese 'gigafabriek' Tesla komt bij Berlijn

Topman Elon Musk kondigde tijdens het evenement aan dat zijn bedrijf zelf batterijen voor de elektrische auto’s wil gaan produceren en ze een stuk goedkoper wil maken. Dat moet Tesla in staat stellen om een nieuw model voor 25.000 dollar op de markt te brengen, ruim 10.000 dollar minder dan de goedkoopste versie van Model 3. Door de productie van de auto’s zoveel mogelijk te automatiseren, hoopt Tesla nog meer op de kosten te besparen. Maar dat alles zal zeker een jaar of drie duren, voegde Musk er in alle eerlijkheid aan toe. “We hebben nog geen goedkope auto’s maar dat zal ons wel gaan lukken.’’

Verwachtingen

Hij had een dag eerder al via Twitter gewaarschuwd voor te hoge verwachtingen maar dat was kennelijk niet goed overgekomen. De koers maakte de volgende ochtend meteen al een flinke duikeling met zo’n zeven procent. Dat ontlokte Musk weer de verzuchting dat ‘mensen niet begrijpen hoe ontzettend moeilijk het is om nieuwe technologieën in massaproductie te nemen. Het is 1.000 tot 10.000 procent moeilijker dan een paar prototypes maken. De machine die de machine maakt is veel moeilijker dan de machine zelf.’’

Tesla stelt aandeelhouders teleur - Automobielmanagement.nl

Tesla stelt aandeelhouders teleur

De aankondigingen die Tesla deze week heeft gedaan tijdens de jaarlijkse Battery Day hebben de aandeelhouders duidelijk teleurgesteld. De aandelenkoers is sinds die dag gedaald met 17 procent, ondanks een lichte correctie met een paar procent op donderdag. Tesla is daarmee tientallen miljarden minder waard geworden.

Europese 'gigafabriek' Tesla komt bij Berlijn

Topman Elon Musk kondigde tijdens het evenement aan dat zijn bedrijf zelf batterijen voor de elektrische auto’s wil gaan produceren en ze een stuk goedkoper wil maken. Dat moet Tesla in staat stellen om een nieuw model voor 25.000 dollar op de markt te brengen, ruim 10.000 dollar minder dan de goedkoopste versie van Model 3. Door de productie van de auto’s zoveel mogelijk te automatiseren, hoopt Tesla nog meer op de kosten te besparen. Maar dat alles zal zeker een jaar of drie duren, voegde Musk er in alle eerlijkheid aan toe. “We hebben nog geen goedkope auto’s maar dat zal ons wel gaan lukken.’’

Verwachtingen

Hij had een dag eerder al via Twitter gewaarschuwd voor te hoge verwachtingen maar dat was kennelijk niet goed overgekomen. De koers maakte de volgende ochtend meteen al een flinke duikeling met zo’n zeven procent. Dat ontlokte Musk weer de verzuchting dat ‘mensen niet begrijpen hoe ontzettend moeilijk het is om nieuwe technologieën in massaproductie te nemen. Het is 1.000 tot 10.000 procent moeilijker dan een paar prototypes maken. De machine die de machine maakt is veel moeilijker dan de machine zelf.’’