Een nieuwe ronde brengt nieuwe kansen, lijkt het motto bij Renault. Het merk wil volgens Marketing Directeur Renault Benelux Marco Knoot meer werken aan de belangrijke zakelijke markt. Daarvoor worden nu in één keer drie modellen met een nieuw ontwikkelde aandrijftechniek gelanceerd. Meest illustratief daarvoor is waarschijnlijk de Captur Business E-TECH, met een prijskaartje van even boven de 30 mille. Hoewel de grotere en nauwelijks duurdere plug-in Mégane zeker ook opvalt.

Knoot: “Beide worden belangrijk, maar met de Captur hebben we de eerste oplaadbare B-segment SUV in huis. Die bovendien scherp wordt gepositioneerd. In het populaire segment mikken we op 20 procent van de verkopen met hybride of plug-in hybride uitvoeringen. Bekijk je de Nederlandse markt breed, dan spreek je over 70 procent benzine, 14 procent elektrisch en gemiddeld respectievelijk zeven en twee procent voor hybride en plug-ins. We mikken naast de beide EV’s op een of twee ‘e-oplossingen’ met alle volumemodellen en bieden bovendien de Clio en Captur in bi-fuel uitvoeringen aan. Maatwerk.”

Kennis uit Formule 1

Renault benadrukt dat onder de motorkap grotendeels nieuwe technologie is toegepast. Deels gebaseerd op praktijkervaring uit de wereld van de puur elektrische aandrijving. Knoot: “Vergeet niet dat we al tien jaar actief zijn met de ZOE. Daarnaast is er over hybridetechnologie veel kennis uit de Formule 1-wereld. Er zitten in de nieuwe aandrijflijn 150 patenten. Je hebt het bij de E-TECH over aangepaste verbrandingsmotoren in combinatie met twee e-motoren en een nieuw type transmissie zonder koppeling. Wegrijden gebeurt altijd elektrisch en er zijn door het unieke mechanisme twee maal vier versnellingsverhoudingen beschikbaar. Het voert te ver om dat uit te diepen, maar strikt geredeneerd zelfs vijftien rijmodi. Afhankelijk van de versie wordt een groter of kleiner accupakket toegepast. De laadruimte blijft echter gelijk.”

Belangrijke troefkaart is de elektrische range van de plug-in E-TECH – een kilometer of veertig, vijftig – zodat woon-werkverkeer doorgaans elektrisch kan gebeuren. Een ander groot pluspunt is de lage CO2-uitstoot. Belangrijk voor de carbon footprint van bedrijven, maar ook heilzaam voor het prijskaartje. Zakelijk plug-in hybride rijden voor even boven de 30 mille lukt elders niet altijd.

Afspraak bereikbaar

Knoot: “Wat met name in de zakelijke markt ook telt is de e-save modus, waarmee je voldoende batterijenergie kunt reserveren voor een rit in bijvoorbeeld een stadscentrum. Zodat je daar met zekerheid elektrisch kunt rijden.” Gezien de prijskaartjes en bijpassend beperkte bijtelling mikt deze stap zonder twijfel ook op de ZZP-er en andere kleinere ondernemers? “We zijn traditioneel sterk in de privémarkt en rekenen met deze nieuwe opgewaardeerde modellen en de geavanceerde aandrijftechnieken als gezegd op een groter marktaandeel zakelijk. Niet alleen omdat het prijsknallers zijn, zeker gezien de techniek en prestaties. Want vergeet niet dat ze lagere kilometerkosten hebben en bij de plug-ins een half-tarief motorrijtuigenbelasting meebrengen. Er zijn ook extra zekerheden ingebouwd, zoals acht jaar accugarantie.”

Overigens verklaart dat streven naar een scherpe prijs waarschijnlijk waarom Renault kiest voor eenvoudiger een-fase laadtechniek. Soit. Met een plug-in systeem met 9,8 kWh-accu duurt het laden dan nog doorgaans niet veel meer dan een uur of drie. Saillant detail: vanuit Frankrijk geeft Powertrain Alliantie topman Axel Plasse desgevraagd aan dat voor de techniek is ‘samengewerkt met Nissan’. Dan heb je het over de 1,6-litermotor en een van de e-motoren, als we ons niet sterk vergissen. Het is een publiek geheim dat ook Nissan en Mitsubishi-modellen er gebruik van gaan maken, maar Plasse houdt het bij: “Het systeem is beschikbaar voor Nissan en Mitsubishi.” Het ligt voor de hand dat E-TECH dan Nissans eigen e-Power hybride gaat vervangen. In elk geval in het ‘CO2-mijdende’ Europa. Schaalvergroting is in de alliantie een primaire doelstelling.

Dankzij de ZOE speelt Renault al een leidende rol onder de elektrische modellen. Met de presentatie van nieuwe aandrijftechnieken voor hybride en plug-in hybride versies van de volumemodellen openen de Fransen nu ook in andere segmenten de aanval op de zakelijke rijder. Noem het een alternatief voor dieselen.

Dit artikel verscheen eerder in AM september 2020