Mercedes-Benz wil upgraden en snijdt in kosten

Mercedes-Benz wil de status als luxemerk verder versterken, de positionering van haar product portefeuille op een hoger niveau brengen en de ontwikkeling van elektrische aandrijving en auto-software versnellen. Daarnaast moeten de sub-merken AMG, Maybach, G en EQ belangrijk groeien, met name bij elektrische auto’s.

Analyse: Duikt de autosector nu echt weer in een zware crisis?

Tegelijk wil Mercedes-Benz de kosten tot 2025 met meer dan 20 procent terugdringen door lagere vaste uitgaven, aanpassingen van de capaciteit en lagere personeelskosten. Ook de investeringen worden met dat percentage teruggedraaid. Dat moet resulteren in een verbetering van de winstgevendheid en verhoging van de kasstroom. “De gebeurtenissen van 2020 hebben bevestigd dat ons breakeven-punt te hoog is en dat verdere actie nodig is,” aldus een verklaring. Daarin staat ook dat Mercedes haar marktstrategie gaat verbeteren en opnieuw wil kalibreren, waarbij de nadruk komt te liggen op het evenwicht tussen volume, prijs en kanaalmix.

Nieuwe strategie

“We moeten denken en handelen als een luxemerk,’’ aldus bestuursvoorzitter CEO Ola Källenius van Daimler en Mercedes-Benz bij de presentatie van de nieuwe strategie voor de personenauto tak. “In de afgelopen jaren hebben we veel dingen goed gedaan: ontwerp, product engineering, verjonging van het merk, hogere verkopen. Daardoor hebben we Mercedes weer aan de top gezet. Maar we hebben niet ons volle potentieel om volumegroei om te zetten in winstgroei waargemaakt. Daarom hebben we opnieuw gefocust en lanceren we onze nieuwe strategie. We zijn van plan om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen. Het gaat er om onze krachten als luxemerk aan te wenden om de economische waarde op te voeren en de mix en positionering van ons productengamma te versterken. We ondernemen ook actie bij de structurele kosten met als doel sterke en duurzame winstgevendheid.’’

Levenslang

Met de nieuwe strategie bevestigt Mercedes nog eens haar ‘commitment’ aan de volledige elektrificatie van de productenportefeuille. In dat kader wordt een groter deel van het R&D budget aan dat doel besteed. Dat past in het streven om de onderneming in 2039 volledig CO2-neutraal te laten draaien. AMG, Maybach en G krijgen binnenkort ook eigen high-performance elektrische modellen, AMG volgend jaar al. Voor die submerken zou de klantenbasis tevens verder verbreed moeten worden. Concluderend schrijft de Duitse autofabrikant: “Mercedes-Benz is toegewijd om levenslange relaties met haar klanten te koesteren. Het doel is dat klanten verliefd zijn op het bezitten van een Mercedes-Benz en ook zo tevreden zijn over de relatie dat ze lange tijd, ideaal gesproken, levenslang, trouw blijven aan het merk.’’

Reacties

[…] Dieter Zetsche, vindt dat het zo niet langer kan en wil de koers voor Mercedes-Benz – zoals gemeld – drastisch verleggen. Hij presenteerde vorig week een nieuwe strategie met als kernpunten: […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Werkers pikken nieuwe strategie Mercedes niet op
Mercedes-Benz wil upgraden en snijdt in kosten - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz wil upgraden en snijdt in kosten

Mercedes-Benz wil de status als luxemerk verder versterken, de positionering van haar product portefeuille op een hoger niveau brengen en de ontwikkeling van elektrische aandrijving en auto-software versnellen. Daarnaast moeten de sub-merken AMG, Maybach, G en EQ belangrijk groeien, met name bij elektrische auto’s.

Analyse: Duikt de autosector nu echt weer in een zware crisis?

Tegelijk wil Mercedes-Benz de kosten tot 2025 met meer dan 20 procent terugdringen door lagere vaste uitgaven, aanpassingen van de capaciteit en lagere personeelskosten. Ook de investeringen worden met dat percentage teruggedraaid. Dat moet resulteren in een verbetering van de winstgevendheid en verhoging van de kasstroom. “De gebeurtenissen van 2020 hebben bevestigd dat ons breakeven-punt te hoog is en dat verdere actie nodig is,” aldus een verklaring. Daarin staat ook dat Mercedes haar marktstrategie gaat verbeteren en opnieuw wil kalibreren, waarbij de nadruk komt te liggen op het evenwicht tussen volume, prijs en kanaalmix.

Nieuwe strategie

“We moeten denken en handelen als een luxemerk,’’ aldus bestuursvoorzitter CEO Ola Källenius van Daimler en Mercedes-Benz bij de presentatie van de nieuwe strategie voor de personenauto tak. “In de afgelopen jaren hebben we veel dingen goed gedaan: ontwerp, product engineering, verjonging van het merk, hogere verkopen. Daardoor hebben we Mercedes weer aan de top gezet. Maar we hebben niet ons volle potentieel om volumegroei om te zetten in winstgroei waargemaakt. Daarom hebben we opnieuw gefocust en lanceren we onze nieuwe strategie. We zijn van plan om de meest gewilde auto’s ter wereld te bouwen. Het gaat er om onze krachten als luxemerk aan te wenden om de economische waarde op te voeren en de mix en positionering van ons productengamma te versterken. We ondernemen ook actie bij de structurele kosten met als doel sterke en duurzame winstgevendheid.’’

Levenslang

Met de nieuwe strategie bevestigt Mercedes nog eens haar ‘commitment’ aan de volledige elektrificatie van de productenportefeuille. In dat kader wordt een groter deel van het R&D budget aan dat doel besteed. Dat past in het streven om de onderneming in 2039 volledig CO2-neutraal te laten draaien. AMG, Maybach en G krijgen binnenkort ook eigen high-performance elektrische modellen, AMG volgend jaar al. Voor die submerken zou de klantenbasis tevens verder verbreed moeten worden. Concluderend schrijft de Duitse autofabrikant: “Mercedes-Benz is toegewijd om levenslange relaties met haar klanten te koesteren. Het doel is dat klanten verliefd zijn op het bezitten van een Mercedes-Benz en ook zo tevreden zijn over de relatie dat ze lange tijd, ideaal gesproken, levenslang, trouw blijven aan het merk.’’

Reacties

[…] Dieter Zetsche, vindt dat het zo niet langer kan en wil de koers voor Mercedes-Benz – zoals gemeld – drastisch verleggen. Hij presenteerde vorig week een nieuwe strategie met als kernpunten: […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Werkers pikken nieuwe strategie Mercedes niet op