De Commissie kondigde in juni aan dat het een diepgaand onderzoek in gaat stellen naar de fusieplannen. Dat is volgens Brussel nodig omdat het gezamenlijke autobedrijf in een aantal Europese landen een te dominante positie zou krijgen op de markt voor kleine bestelwagens. Zoals gebruikelijk heeft de Commissie de autobedrijven daarop om aanvullende informatie gevraagd maar die hebben daar erg traag op gereageerd waardoor er al een eerdere vertraging optrad.

Geen concessies

PSA en FCA zijn tot nu toe helemaal niet van plan om concessies te doen, bijvoorbeeld door activiteiten af te stoten. Dat is meestal wel een gebruikelijke methode om het groene licht uit Brussel te krijgen. PSA heeft alleen laten weten dat het bestelwagens die in een Franse fabriek worden gebouwd als Toyota van de band wil laten rollen maar dat lijkt zeker niet voldoende.

Groen licht

Nu heeft de Commissie laten weten dat haar oordeel niet op 13 november maar pas op 2 februari gepubliceerd zal worden. Ook die datum kan echter nog verder verschoven worden, is de Brusselse praktijk. De fusieplannen zijn inmiddels wel goedgekeurd door de concurrentiediensten in 18 andere landen maar het groene licht van Brussel is essentieel.