Brussel komt pas in februari met oordeel Stellantis

De Europese Commissie komt pas op 2 februari met haar oordeel over de geplande fusie tussen Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles tot Stellantis. Die aankondiging uit Brussel zal het moeilijk maken om de fusie nog in het eerste kwartaal van 2021 rond te krijgen, zoals PSA en FCA nog steeds van plan zijn.

FCA

De Commissie kondigde in juni aan dat het een diepgaand onderzoek in gaat stellen naar de fusieplannen. Dat is volgens Brussel nodig omdat het gezamenlijke autobedrijf in een aantal Europese landen een te dominante positie zou krijgen op de markt voor kleine bestelwagens. Zoals gebruikelijk heeft de Commissie de autobedrijven daarop om aanvullende informatie gevraagd maar die hebben daar erg traag op gereageerd waardoor er al een eerdere vertraging optrad.

Geen concessies

PSA en FCA zijn tot nu toe helemaal niet van plan om concessies te doen, bijvoorbeeld door activiteiten af te stoten. Dat is meestal wel een gebruikelijke methode om het groene licht uit Brussel te krijgen. PSA heeft alleen laten weten dat het bestelwagens die in een Franse fabriek worden gebouwd als Toyota van de band wil laten rollen maar dat lijkt zeker niet voldoende.

Groen licht

Nu heeft de Commissie laten weten dat haar oordeel niet op 13 november maar pas op 2 februari gepubliceerd zal worden. Ook die datum kan echter nog verder verschoven worden, is de Brusselse praktijk. De fusieplannen zijn inmiddels wel goedgekeurd door de concurrentiediensten in 18 andere landen maar het groene licht van Brussel is essentieel.

Brussel komt pas in februari met oordeel Stellantis - Automobielmanagement.nl

Brussel komt pas in februari met oordeel Stellantis

De Europese Commissie komt pas op 2 februari met haar oordeel over de geplande fusie tussen Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles tot Stellantis. Die aankondiging uit Brussel zal het moeilijk maken om de fusie nog in het eerste kwartaal van 2021 rond te krijgen, zoals PSA en FCA nog steeds van plan zijn.

FCA

De Commissie kondigde in juni aan dat het een diepgaand onderzoek in gaat stellen naar de fusieplannen. Dat is volgens Brussel nodig omdat het gezamenlijke autobedrijf in een aantal Europese landen een te dominante positie zou krijgen op de markt voor kleine bestelwagens. Zoals gebruikelijk heeft de Commissie de autobedrijven daarop om aanvullende informatie gevraagd maar die hebben daar erg traag op gereageerd waardoor er al een eerdere vertraging optrad.

Geen concessies

PSA en FCA zijn tot nu toe helemaal niet van plan om concessies te doen, bijvoorbeeld door activiteiten af te stoten. Dat is meestal wel een gebruikelijke methode om het groene licht uit Brussel te krijgen. PSA heeft alleen laten weten dat het bestelwagens die in een Franse fabriek worden gebouwd als Toyota van de band wil laten rollen maar dat lijkt zeker niet voldoende.

Groen licht

Nu heeft de Commissie laten weten dat haar oordeel niet op 13 november maar pas op 2 februari gepubliceerd zal worden. Ook die datum kan echter nog verder verschoven worden, is de Brusselse praktijk. De fusieplannen zijn inmiddels wel goedgekeurd door de concurrentiediensten in 18 andere landen maar het groene licht van Brussel is essentieel.