Daimler heeft over het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 1,7 miljard euro. Dat komt uiteraard deels door de coronacrisis maar in dezelfde periode vorig jaar, toen er van corona nog geen sprake was, kwam het autoconcern ook al 1,6 miljard in het rood uit. Netto kwam er dit jaar over het tweede kwartaal 1,9 miljard verlies uit de bus vergeleken met 1,24 miljard rood vorig jaar. Over de eerste zes maanden gezien staat er een nettoverlies van ruim 1,7 miljard onder de streep terwijl een jaar eerder in die periode nog bijna een miljard winst werd gedraaid.

Koers verleggen

Källenius, die het roer een kleine anderhalf jaar geleden overnam van de legendarische Dieter Zetsche, vindt dat het zo niet langer kan en wil de koers voor Mercedes-Benz – zoals gemeld – drastisch verleggen. Hij presenteerde vorig week een nieuwe strategie met als kernpunten: meer als luxemerk profileren, focussen op winstgevende groei, de submerken als AMG en Maybach een veel zwaardere rol geven en als concern een leidende rol spelen bij elektrische auto’s en auto-software. “Luxe is wat we zijn en we zullen het gebruiken om de economische waarde op te voeren,” vatte de Zweedse topman samen. Hij gaf als ‘bewijs’ dat de verkopen van premiumauto’s – van 70.000 dollar of meer – de komende tien jaar naar verwachting met 4,2 procent zullen groeien terwijl de markt als geheel blijft steken op 1,2 procent groei. Dat alles betekent wel dat de kosten verder omlaag moeten en dat de ‘industriële footprint’ moet verbeteren, met andere woorden een sanering bij de fabrieken.

Elektrisch

Zoals vrijwel al zijn collega’s zet ook Källenius sterk in op elektrificering. Doel is dat in 2030 de helft van alle verkochte auto’s elektrisch is en dat de hele nieuwvloot een decennium later CO2-neutraal is. Mercedes gaat er daarbij vanuit dat de kosten voor batterijen de komende tijd snel zullen dalen en rond 2035 belangrijk lager zullen zijn dan 100 euro per kWh. Aan de andere kant wil Mercedes in 2025 40 procent minder varianten met een verbrandingsmotor leveren, een percentage dat in 2030 al op 70 procent moet liggen. En tenslotte tipte Källenius ook nog even de kostenbesparingen aan: “Ons break-even punt ligt te hoog en daarom moeten over de hele linie de kosten omlaag.’’ Voor de zoveelste keer zette hij echter geen getal bij de daarvoor noodzakelijke ontslagen.

Verkeerder keelgat

Maar al die mooie beschouwingen schoten de werknemers al direct in het verkeerde keelgat. OR-voorman Brecht waarschuwde binnen een dag dat Mercedes-Benz niet alles op de ene kaart van de elektrische auto moet zetten. “Elektromobiliteit is belangrijk, ja. Maar er is ook een hype omheen ontstaan die politiek en maatschappelijk wordt aangezwengeld.’’ Hij kreeg duidelijke steun van zijn achterban die met duizenden werknemers naar Stuttgart trok om te protesteren tegen de plannen en vooral de daardoor dreigende ontslagen onder vakmensen die verbrandingsmotoren bouwen.

Autodelen

Brecht komt bovendien met een punt dat Källenius in zijn presentatie niet eens aanstipte: stop met autodelen en doe de hele mobiliteitsdivisie de deur uit: “Een jaar geleden riep men nog dat we zonder mobiliteitsdiensten niet zouden overleven, anders zouden we afhankelijk worden van digitale platformbedrijven.’’ Daimler en BMW, partners op dit terrein met Your Now en onder meer Park Now, hebben een tijd geleden hun autodeel-activiteiten al drastisch terug gedraaid. Mercedes heeft ook de slogan ‘Van autoleverancier naar mobiliteits dienstverlener,’ stilzwijgend ingeslikt. Brecht stelt dan ook: “Er lijkt nu een grote ontnuchtering ingetreden. We zijn op geen enkele manier op een punt aanbeland waar het autodeel-model op brede schaal doorzet. Zelfs Uber verbrandt het ene miljard na het andere. De besparingsdruk op de fabrieken is door de transformatie naar elektrisch en wegens de coronacrisis zo groot dat autobouwers geen geld meer aan mobiliteitsdiensten moeten verspillen. Als je er geen winst mee kan maken, dan is de vraag of je het nog wel moet doen.’’