De toename in september is voor een groot deel te danken aan goede prestaties in Duitsland en Italië, twee van de grootste autolanden in de EU. In Duitsland werden 8,4 procent meer auto’s verkocht terwijl Italië het met 9,5 procent groei nog beter deed. In beide landen werd al eerder gemeld dat het wel gaat om een vertekende vergelijking omdat de autoverkopen in september 2019 juist op een laag niveau lagen door de toen net van kracht geworden WLTP-regels.De twee andere grote landen, Spanje en Frankrijk, dede het met dalingen van 13,5 en 3 procent nog altijd slecht. Nederland zette met de al gemelde daling van 22 procent nagenoeg het slechtste cijfer neer van heel Europa. Alleen Bulgarije, een minimale automarkt met net 2.500 stuks, deed het nog slechter.

Merken

Op de merkenlijst laten zowel de Volkswagen Groep als de Renault Groep in september weer een mooie groei van rond de negen procent zien. Groupe PSA komt echter bijna twaalf procent lager uit, vooral door een daling van 34 procent bij Opel. Fusiepartner Fiat Chrysler doet het aan de andere kant met 14 procent groei het beste van de grotere autogroepen. Bij FCA is dat vooral te danken aan Jeep dat een kwart meer auto’s wist te verkopen. Mitsubishi, dat uit Europa gaat verdwijnen, verkocht in heel Europa nu minder dan 10.000 auto’s, 27 procent minder dan in september 2019.