“We hebben een plan opgesteld voor acht jaar waarmee we Renault weer op het goede spoor hopen te krijgen. Dat zullen we in januari naar buiten brengen. Er is nog enorm veel werk te verrichten, zowel voor mij als voor mijn team.’’ Dat heeft de deze zomer aangetreden topman van Renault Luca de Meo gezegd in een interview met het Spaanse dagblad El Pais. “We hebben een erg ingewikkelde organisatie, zoiets als het operationele systeem bij een verouderde computer. Daar moeten veel lagen uit,’’ legde hij ook nog uit.

Nissan

Dat megaverlies is grotendeels te wijten aan een ‘negatieve bijdrage’ van 4,8 miljard van Nissan. Operationeel kwam echter ook een verlies van 1,2 miljard uit de bus. De Meo heeft al eerder laten doorschemeren dat de al geplande kostenbesparingen van twee miljard euro zo goed als zeker niet voldoende zullen zijn.

Geen fusie

De Meo ziet verder niets in het idee om Renault en Nissan, met eventueel Mitsubishi, te fuseren tot één bedrijf, de droom van zijn indirecte voorganger Carlos Ghosn. “Dat idee is eigenlijk de oorzaak geweest van veel van de problemen van de afgelopen tijd. Op dit moment is dat niet de actuele situatie. We willen tien strategische projecten identificeren voor de alliantie om het vertrouwen tussen de bedrijven weer te herstellen. Vergeet niet dat het geen alliantie is zoals andere, wij hebben 44 procent van Nissan en zij bezitten op hun beurt een belangrijk aandeel in Renault.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding