Volkswagen personenauto’s, verreweg het belangrijkste merk van de groep, kwam met 530.000 stuks nog altijd 0,7 procent lager uit dan in september 2019. De bestelwagens van VW deden het een stuk beter met ruim 13 procent hogere verkopen maar daarbij gaat het om een bescheiden aantal van 37.700 stuks. Skoda zit met 104.600 exemplaren 2,6 procent hoger, Seat blijft met 43.500 stuks nagenoeg stabiel terwijl Porsche na een paar uitstekende maanden nu eveneens op hetzelfde peil blijft als een jaar geleden met 24.300 verkochte auto’s.

Niet China

Anders dan bij bijvoorbeeld Mercedes-Benz en Volvo komt de groei bij de VW Groep niet uit China maar uit West-Europa. Daar werden in september door de groepsmerken met 300.800 stuks ruim tien procent meer auto’s afgeleverd dan een jaar eerder. China blijft wel een grotere rol spelen in de totale afzet met 387.500 auto’s maar dat is nog geen vol procent meer.

18,7 procent lager

Over de eerste negen maanden van dit jaar staat de teller bij de Duitse groep met 6.504.700 auto’s nog altijd 18,7 procent lager dan vorig jaar. Hier komt Seat als slechtste uit de bus met een daling van 30 procent terwijl Audi over deze periode gezien 12,5 procent minder auto’s verkocht en Volkswagen 18,6 procent lager uitkomt. Geografisch gezien verkocht de groep in de eerste drie kwartalen 10 procent minder auto’s in China, ruim een kwart minder in West-Europa en 22 procent minder in Noord-Amerika.