De automotive-tak behaalde een omzet van bijna 8,95 miljard euro wat 7,4 procent lager was dan een jaar eerder. Dat was te wijten aan lagere volumes door het verder beperken van de voorraden. Die omzetdaling was aanzienlijk geringer dan de klappen van ruim 21 procent in het eerste en 49 procent in het tweede kwartaal. Door die slechte gang van zaken eerder dit jaar komt de omzetdaling bij automotive over de eerste negen maanden van dit jaar uit op ruim 28 procent.

Liever winst dan volume

Groupe Renault verkocht in het kwartaal met 806.320 exemplaren zes procent minder auto’s dan een jaar eerder. In Europa kwam de daling uit op net geen drie procent. In een aantal landen, waaronder Brazilië, verkocht Renault minder auto’s doordat het nu een strategie van ‘liever winst dan volumes’ aanhoudt. Over de eerste negen maanden is de afzet ruim een kwart lager met 2.063.358 voertuigen. Frankrijk nam daarvan 382.916 auto’s voor haar rekening, gevolgd door Rusland waar Lada en andere groepsmerken 324.526 voertuigen verkochten. Groupe Renault heeft daarmee bijna 30 procent van de Russische markt voor nieuwe auto’s in handen. Op grote afstand volgen Duitsland, China en Italië als volgende markten terwijl België met 50.045 exemplaren op een elfde plaats tevoorschijn komt.

Samenwerking Fiat

Renault heeft verder besloten om de samenwerking met Fiat bij de productie van bestelwagens te beëindigen. Dat houdt verband met de komende fusie van FCA met de grote Franse concurrent PSA. Renault bouwt tot nu toe de Talento, een Fiat-versie van de Renault Traffic, in haar fabriek in Sandouville in het noorden van Frankrijk. Het bedrijf gaat wel proberen een andere partner voor bestelwagens te vinden.