‘Fusie PSA en FCA krijgt groen licht’

De Europese Commissie zet het licht op groen voor de fusie tussen PSA Groep en Fiat Chrysler Automobiles. De concessies die de bedrijven hebben gedaan, met name bij kleine bestelwagens, zijn voldoende voor de Brusselse autoriteiten om de fusie goed te keuren. Dit melden bronnen rond de Europese Commissie. Dat betekent dat het samengaan van de twee autofabrikanten volgens plan in het eerste kwartaal afgerond kan worden.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

PSA heeft aangeboden meer bestelwagens ‘over te hevelen’ naar Toyota. Daarmee kunnen de betrokken fabrieken blijven draaien. Het betekent wel dat de productie en daarmee het marktaandeel van Peugeot bij bestelwagens daalt. Het gezamenlijke marktaandeel van Peugeot, Citroen en Fiat komt tegelijkertijd niet te hoog uit om in Brusselse ogen een barrière te vormen. Concurrenten zouden hun bezwaren tegen de fusieplannen daarmee ook hebben ingetrokken. De Commissie had eerder aangekondigd een uitgebreid onderzoek in te stellen omdat de fusiebedrijven in sommige Europese landen een te groot deel van de markt voor kleine bestelwagens in handen zou krijgen.

Amsterdam

Het fusiebedrijf krijgt de naam Stellantis en wordt gevestigd in Amsterdam. Fiat Chrysler heeft nu al haar hoofdvestiging in de hoofdstad. Stellantis zal straks onderdak bieden aan veertien afzonderlijke merken met een gezamenlijke omzet van 170 miljard euro (cijfer 2019). Stellantis wordt qua omzet het derde autobedrijf ter wereld en qua aantal verkochte voertuigen het vierde na de Volkswagen Groep, Toyota en de Renault/Nissan/Mitsubishi alliantie.

‘Fusie PSA en FCA krijgt groen licht’ - Automobielmanagement.nl

‘Fusie PSA en FCA krijgt groen licht’

De Europese Commissie zet het licht op groen voor de fusie tussen PSA Groep en Fiat Chrysler Automobiles. De concessies die de bedrijven hebben gedaan, met name bij kleine bestelwagens, zijn voldoende voor de Brusselse autoriteiten om de fusie goed te keuren. Dit melden bronnen rond de Europese Commissie. Dat betekent dat het samengaan van de twee autofabrikanten volgens plan in het eerste kwartaal afgerond kan worden.

Fusie PSA en FCA rond, hoofdzetel in Nederland

PSA heeft aangeboden meer bestelwagens ‘over te hevelen’ naar Toyota. Daarmee kunnen de betrokken fabrieken blijven draaien. Het betekent wel dat de productie en daarmee het marktaandeel van Peugeot bij bestelwagens daalt. Het gezamenlijke marktaandeel van Peugeot, Citroen en Fiat komt tegelijkertijd niet te hoog uit om in Brusselse ogen een barrière te vormen. Concurrenten zouden hun bezwaren tegen de fusieplannen daarmee ook hebben ingetrokken. De Commissie had eerder aangekondigd een uitgebreid onderzoek in te stellen omdat de fusiebedrijven in sommige Europese landen een te groot deel van de markt voor kleine bestelwagens in handen zou krijgen.

Amsterdam

Het fusiebedrijf krijgt de naam Stellantis en wordt gevestigd in Amsterdam. Fiat Chrysler heeft nu al haar hoofdvestiging in de hoofdstad. Stellantis zal straks onderdak bieden aan veertien afzonderlijke merken met een gezamenlijke omzet van 170 miljard euro (cijfer 2019). Stellantis wordt qua omzet het derde autobedrijf ter wereld en qua aantal verkochte voertuigen het vierde na de Volkswagen Groep, Toyota en de Renault/Nissan/Mitsubishi alliantie.