Om die 100.000 auto’s in Europa te krijgen heeft SAIC een eigen lijn per autoschip gelanceerd tussen Shanghai en Zeebrugge, één van de grootste aanvoerhavens voor auto’s in Europa. Dat schip maakt onderweg alleen een tussenstop in het Engelse Bristol om daar wagens voor die markt te lossen. Volgens SAIC is dit de eerste rechtstreekse route voor het transporteren van in China gebouwde auto’s naar Europa. Tot nu toe stoppen de autoschepen in een reeks andere havens onderweg. De nieuwe route verkort de transporttijd met ongeveer een week, aldus Yu.
Een miljoen
“Nu we steeds meer auto’s verkopen, hebben we besloten ons eigen autoschip in de vaart te brengen. Daarmee versterken we de concurrentiepositie van onze auto’s op de nationale markten. In ontwikkelde markten zoals die in Europa dienen elektrische auto’s als binnenkomer. In opkomende landen richten we ons meer op intelligent connected voertuigen.” SAIC hoopt over een jaar of vijf zeker een miljoen auto’s te verkopen buiten China zelf.
Het autobedrijf is hier bekend van merken als MG en Maxus die momenteel in tien Europese landen te koop zijn. In Nederland verkocht MG in de eerste negen maanden van dit jaar 1.629 personenauto’s, aldus de maandcijfers van RDC.