Dat is geheel te danken aan de goed lopende activiteiten in Noord-Amerika waar een aangepaste winst van 2,54 miljard dollar uit de bus kwam. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika leed FCA een verlies van 125 miljoen euro vergeleken met 70 miljoen verlies een jaar eerder. Dat kwam door lagere volumes en hogere kosten voor elektrificatie wat gedeeltelijk werd gecompenseerd door een gunstiger productmix.

1.026.000 nieuwe auto’s

Fiat Chrysler verscheepte 1.026.000 nieuwe auto’s, slechts drie procent minder dan een jaar eerder. Daarvan gingen er 554.000 naar klanten in Noord-Amerika, nog eens 145.000 naar Zuid-Amerika en 297.000 naar de EMEA regio. China en de rest van Azië was bij deze autogroep goed voor niet meer dan 25.000 auto’s. De omzet kwam met ruim 25,18 miljard zes procent lager uit dan in het derde kwartaal vorig jaar.

PSA

Fusiepartner Groupe PSA heeft, zoals gebruikelijk voor een Franse onderneming, in eerste instantie alleen de omzetcijfers gepubliceerd. De groepsomzet lag het afgelopen kwartaal met 15,5 miljard euro nog geen vol procent onder die van een jaar eerder maar was dus wel 10 miljard lager dan de omzet bij FCA. De automotive-tak van PSA zag de omzet met 1,2 procent toenemen naar 12 miljard euro, wat ook hier te danken is aan de gunstige productmix en hogere verkoopprijzen. PSA verkocht wereldwijd 589.000 auto’s, bijna 13 procent minder. Bij Opel/Vauxhall daalden de verkopen met ruim 22 procent, bij Citroen met 16 procent terwijl Peugeot de schade beperkt hield tot een kleine drie procent.