Daarnaast vindt de eindafwerking van de voor Europa bestemde Model 3 grotendeels plaats in de haven van Zeebrugge. Daar komt nog dit jaar een eerste schip met enkele duizenden van die auto’s uit China aan.

Steeds minder

In het grote fabriekscomplex – 44.000 vierkante meter – in Tilburg worden alleen nog de Model X en Model S geassembleerd. Die worden eveneens per schip aangevoerd uit Fremont in de VS. Van die twee duurdere modellen worden er steeds minder verkocht door de opkomst van concurrenten maar ook doordat de bijtelling vanaf 1 januari verder omhoog gaat naar 12 procent over maximaal 40.000 euro. In ons land werden er in de eerste negen maanden van dit jaar 154 Model S en 155 Model X auto’s verkocht. Europese cijfers ontbreken omdat autokoepel Acea die niet verstrekt van autofabrikanten die geen lid zijn van die organisatie.

Verontrusting

Eerder al meldde het Financieel Dagblad dat er in de Nederlandse Tesla-fabriek nauwelijks meer iets te doen is. De FNV heeft haar verontrusting uitgesproken over de werkgelegenheid. Door de beslotenheid van Tesla zelf is niet bekend hoeveel mensen er in de Tilburgse fabriek werken. Ook reageert Tesla niet op brieven van de vakbond. Wel zou het gaan om veel buitenlanders die mogelijk zelf worden overgeheveld naar Berlijn. In de gemeenteraad van Tilburg is donderdag een motie aangenomen om Tesla voor de stad te behouden.