BMW Groep bevestigt dat het de – bijgestelde – doelen over heel 2020 denkt te halen. Het derde kwartaal liet een duidelijk herstel zien door een hogere vraag in enkele delen van de wereld, met name China, en door aantrekkelijke modellen. Tegelijk deed ook dit autobedrijf er alles aan om op de kosten te besparen om de coronacrisis het hoofd te bieden.
R&D
Daarbij wordt echter niet beknibbeld om uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling. Daar werd in de eerste negen maanden van dit jaar weer 4,14 miljard euro aan besteed, net 100 miljoen minder dan een jaar eerder. “Onze financiële managementstrategie focust op hoge winstgevendheid en strikt kostenbeheer,” vat financieel directeur Nicolas Peter samen. BMW profiteert in zijn woorden bijvoorbeeld sterk van het hogere luxesegment met de 8-serie en de X7. Van dat soort auto’s zijn er sinds 2018 70 procent meer verkocht.
EV
In het kader van de verdere elektrificatie zullen in alle fabrieken in Duitsland vanaf 2022 EV’s worden gebouwd. In Dingolfing worden vanaf dat jaar ook elektrische motoren gebouwd met een capaciteit van 500.000 stuks per jaar. Leipzig en Regensburg gaan batterijmodules en batterijen fabriceren. De BMW Groep wil de komende tien jaar meer dan zeven miljoen elektrische auto’s op de weg hebben waarvan twee-derde full-electric.