Mercedes wil niet concurreren met volumemerken

Ola Källenius, CEO van Daimler én van Mercedes-Benz zet vol in op het luxesegment. “Wat we van ondernemingen als Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) kunnen leren, is dat je de kern van wat je als merk belooft ook waar moet maken. Voor Mercedes heeft het geen zin om het merk verder neerwaarts uit te breiden om de volle concurrentie aan te gaan met volume-fabrikanten.”

“Dat is niet wat onze klanten verwachten. En eerlijk gezegd hebben we waarschijnlijk ook niet de kostenstructuur om van een expansie in die richting een succes te maken. Daarom maken we ons merk scherper en ontwikkelen we het tegelijkertijd technologisch verder.’’

Vol op luxe

Met die woorden licht Källenius toe waarom hij volop inzet op het luxesegment. “Op de financiële markt krijgen we een zeer positieve feedback. Onze bestaande investeerders maar ook partijen die erover denken om aandelen te kopen zeggen: ‘Precies juist. Focus je op je sterke punten. Dan kan je winstgevend zijn, daar heb je een concurrentievoordeel.’ Ook onze klanten verwelkomen die stap. Of ze nu een GLA rijden of een S-klasse zoeken, onze klanten kunnen zich in de strategie vinden. Internationaal gezien, op markten zoals China of de VS, worden er helemaal geen vraagtekens gezet. Moderne, duurzamelLuxe is precies wat die klanten van ons verwachten.’’

Betaalbaar

Dat betekent niet dat Mercedes-Benz voor veel mensen niet meer betaalbaar zou worden, benadrukt de topman: “Mercedes blijft voor een breed publiek bereikbaar. We gaan niet uit het compacte segment verdwijnen. Het is ook niet zo dat we over een jaar of vijf bij de prijscategorie van de C-klasse beginnen en dan omhoog gaan tot de S-Klasse. Het is echter wel zo dat we bij de compacte voertuigen een positie zoeken die het beste bij onze marktbeloften aansluit en ook met die modellen willen we natuurlijk een adequaat rendement bereiken.’’

China

Wat China betreft wil Mercedes-Benz de banden met Geely, de grootste aandeelhouder in Daimler, uitbouwen. Beide bedrijven werken nu samen bij de verdere ontwikkeling van de elektrische Smart voor de Chinese markt. “We hebben met de oprichter van Geely Li Shufu een tweede aandeelhouder uit China die zeer visionair en vooruitstrevend denkt en die net zo tegen de automotive toekomst aankijkt als Daimler. Dat is een nieuwe een zeer goede partner. Ik zie daar potentieel voor meer.’’ Daarnaast blijft Daimler echter ook samenwerken met de andere Chinese aandeelhouder BAIC waarmee het in China Mercedes-Benz auto’s bouwt en verkoopt. “Dat is een succesvolle samenwerking die we verder willen ontwikkelen.’’

Mercedes wil niet concurreren met volumemerken - Automobielmanagement.nl

Mercedes wil niet concurreren met volumemerken

Ola Källenius, CEO van Daimler én van Mercedes-Benz zet vol in op het luxesegment. “Wat we van ondernemingen als Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) kunnen leren, is dat je de kern van wat je als merk belooft ook waar moet maken. Voor Mercedes heeft het geen zin om het merk verder neerwaarts uit te breiden om de volle concurrentie aan te gaan met volume-fabrikanten.”

“Dat is niet wat onze klanten verwachten. En eerlijk gezegd hebben we waarschijnlijk ook niet de kostenstructuur om van een expansie in die richting een succes te maken. Daarom maken we ons merk scherper en ontwikkelen we het tegelijkertijd technologisch verder.’’

Vol op luxe

Met die woorden licht Källenius toe waarom hij volop inzet op het luxesegment. “Op de financiële markt krijgen we een zeer positieve feedback. Onze bestaande investeerders maar ook partijen die erover denken om aandelen te kopen zeggen: ‘Precies juist. Focus je op je sterke punten. Dan kan je winstgevend zijn, daar heb je een concurrentievoordeel.’ Ook onze klanten verwelkomen die stap. Of ze nu een GLA rijden of een S-klasse zoeken, onze klanten kunnen zich in de strategie vinden. Internationaal gezien, op markten zoals China of de VS, worden er helemaal geen vraagtekens gezet. Moderne, duurzamelLuxe is precies wat die klanten van ons verwachten.’’

Betaalbaar

Dat betekent niet dat Mercedes-Benz voor veel mensen niet meer betaalbaar zou worden, benadrukt de topman: “Mercedes blijft voor een breed publiek bereikbaar. We gaan niet uit het compacte segment verdwijnen. Het is ook niet zo dat we over een jaar of vijf bij de prijscategorie van de C-klasse beginnen en dan omhoog gaan tot de S-Klasse. Het is echter wel zo dat we bij de compacte voertuigen een positie zoeken die het beste bij onze marktbeloften aansluit en ook met die modellen willen we natuurlijk een adequaat rendement bereiken.’’

China

Wat China betreft wil Mercedes-Benz de banden met Geely, de grootste aandeelhouder in Daimler, uitbouwen. Beide bedrijven werken nu samen bij de verdere ontwikkeling van de elektrische Smart voor de Chinese markt. “We hebben met de oprichter van Geely Li Shufu een tweede aandeelhouder uit China die zeer visionair en vooruitstrevend denkt en die net zo tegen de automotive toekomst aankijkt als Daimler. Dat is een nieuwe een zeer goede partner. Ik zie daar potentieel voor meer.’’ Daarnaast blijft Daimler echter ook samenwerken met de andere Chinese aandeelhouder BAIC waarmee het in China Mercedes-Benz auto’s bouwt en verkoopt. “Dat is een succesvolle samenwerking die we verder willen ontwikkelen.’’