Die wat optimistischer voorspelling is gebaseerd op de goede gang van zaken in zowel China als de Verenigde Staten, eerder door Nissan aangewezen als de belangrijkste markten binnen de alliantie met Renault en Mitsubishi.

Bijpassen

Nissan heeft in het afgelopen kwartaal 360 miljoen euro verlies geleden terwijl in dezelfde periode vorig jaar nog 480 miljoen winst werd gerealiseerd. Dat betekent dat partner en grootaandeelhouder Renault over die periode 30 miljoen euro bij Nissan moet bijpassen. Het lagere verlies is te danken aan de eerder aangekondigde herstructurering Nissan NEXT die nu zijn vruchten begint af te werpen. CEO Makoto Uchida: “We zetten de activiteiten om de business te rationaliseren voort terwijl we tegelijkertijd onze producten line-up verversen.’’

Europa

Nissan heeft in de eerste helft van het huidige boekjaar wereldwijd 1.882.517 voertuigen verkocht, dat is ruim een kwart minder dan een jaar eerder. In Europa daalden de verkopen met ruim 35 procent naar 171.927 stuks. Dat betekent dat Europa nu nog maar goed is voor negen procent van de totale afzet van Nissan. In China verkocht het merk in deze zes maanden met 778.923 auto’s, een goede vier procent meer dan in dezelfde periode in 2019. In de VS werd echter nog altijd een klap geleden van meer dan 40 procent met 398.478 exemplaren.