Nissan heeft sinds mei 2016 een controlerend belang van 34 procent in de kleinere collega. Het bedrijf, toen nog onder leiding van Carlos Ghosn, maakte daarbij handig gebruik van het feit dat de koers van Mitsubishi net scherp was gedaald vanwege een verkoopschandaal in Japan. Bij die gelegenheid is Mitsubishi ook toegetreden tot de alliantie met Renault.

Coronacrisis

Bloomberg kwam eerder deze week met een bericht dat Nissan – en daarmee feitelijk de alliantie – van Mitsubishi af wil. Daarmee zou het verlieslijdende Nissan geld willen vrijmaken om de coronacrisis te overbruggen. Het belang in Mitsubishi is tegen de huidige koers al snel een miljard dollar waard. “Daar wordt absoluut niet over gesproken,’’ aldus tweede man Ashwani Gupta in een eerste commentaar.

Focus

“Zoals Nissan NEXT is Mitsubishi Motors bezig met haar ‘Small but Beautiful’ transformatieplan dat in juli werd aangekondigd. Het is essentieel voor iedere alliantiepartner om te focussen op de kerncompetenties en elkaars sterke punten maximaal in te zetten om de plannen voor de middellange termijn te realiseren. Het uitgangspunt van de alliantie is om samen te werken op terreinen waar dat gunstig is voor elkaar en voor het succes van elke partners merk en groeistrategie,’’ aldus de verklaring.

Europa

De alliantie heeft in mei aangekondigd te gaan werken volgens een leider/volger systeem dat op die uitgangspunten is gebaseerd. In dat kader liet Mitsubishi in de zomer weten dat het geen nieuwe modellen meer gaat ontwikkelen voor de Europese markt en zich concentreert op Zuid-Oost Azië. Nissan gaat dan vooral focussen op China en de Verenigde Staten terwijl Renault Europa voor haar rekening neemt.