Flins wordt een fabriek voor de circulaire economie gewijd aan mobiliteit. De activiteiten daar vat CEO Luca de Meo samen als: ‘retrofit, re-energy, recycle, en restart’.De topman slaat daarmee twee vliegen in één klap: met het openhouden van de fabriek houdt hij zich aan een belangrijke voorwaarde van de Franse staat om coronasteun te krijgen en hij verbetert het milieu-imago van Renault. Renault spreekt van ‘een concurrerend industrieel model voor duurzame mobiliteit gebaseerd op het potentieel voor waardecreatie van een voertuig gedurende de levenscyclus.’ Flins, de grootste autofabriek van het land, zou daarmee tot 3.000 arbeidsplaatsen kunnen tellen maar dan wel pas in 2030. Op dit moment werken er zo’n 2.500 mensen aan de Zoe en de Micra van partner Nissan.

Ombouwen

Retrofitten betekent bij dit project het ombouwen van auto’s met een verbrandingsmotor tot elektrische voertuigen. Renault denkt daarbij met name aan hybride aandrijflijnen omdat dat de ombouw aanzienlijk eenvoudiger en daarmee goedkoper maakt. Het plan is vanaf september volgend jaar zeker 45.000 auto’s per jaar op die manier te behandelen en schoner te maken.

Hergebruiken

Re-energy en ook re-cycle gaat primair over het hergebruik van batterijpakketten. Voor zover ze nog voor voertuigen te gebruiken zijn, kunnen bijvoorbeeld bezitters van een Zoe die de kosten laag willen houden ervan profiteren terwijl de rest voor niet-rij doeleinden ingezet kan worden. Bij recyclen denkt Renault echter ook aan andere onderdelen van afgedankte auto’s die het vervolgens zelf ergens in de keten wil hergebruiken.

Innoveren

Wat restart betreft wil De Meo van Flins een toonaangevend centrum maken voor start-up ondernemers en bedrijfjes, een zogenaamde incubator ofwel couveuse. Daarbij denkt hij zowel aan de auto-industrie zelf als ook aan andere activiteiten in het kader van de circulaire economie. Renault zelf zal in het complex een onderzoeks- en ontwikkelcentrum voor die circulaire activiteiten oprichten.