Volkswagen haarlengte voor op Toyota als grootste autofabrikant

In de jaarlijkse strijd om de ‘titel’ grootste autofabrikant ter wereld ligt de Volkswagen Groep na tien maanden net iets voor op Toyota. VW en haar zustermerken hebben in die periode 7.407.800 voertuigen geproduceerd terwijl Toyota op 7.395.947 uitkomt, een verschil dus van nog eens 12.000 stuks.

De alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi, in 2018 nog de grootste, heeft in 10 maanden 5.872.355 voertuigen geproduceerd en raakt met een kloof van nu al meer dan 1,5 miljoen auto’s steeds meer achterop. Volkswagen Groep en Toyota hebben tot nu toe dit jaar rond de 18 procent minder voertuigen geproduceerd dan in dezelfde periode in 2019 maar bij Renault c.s. komt de daling vooral door grote klappen bij Nissan en Mitsubishi uit op 30 procent.

Opvoeren

Toyota heeft onlangs meegedeeld dat het de productie fors op zal voeren om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Het zou daarmee goed mogelijk zijn dat de Japanners het verschil met de Duitse concurrent alsnog goed maken en opnieuw de toppositie onder de automerken voor zich opeisen. Verder zit het komende fusiebedrijf van PSA en FCA rond de vier miljoen waarmee het dus geen bedreiging lijkt te vormen voor de derde plaats van de ‘alliantie’.

Volkswagen haarlengte voor op Toyota als grootste autofabrikant - Automobielmanagement.nl

Volkswagen haarlengte voor op Toyota als grootste autofabrikant

In de jaarlijkse strijd om de ‘titel’ grootste autofabrikant ter wereld ligt de Volkswagen Groep na tien maanden net iets voor op Toyota. VW en haar zustermerken hebben in die periode 7.407.800 voertuigen geproduceerd terwijl Toyota op 7.395.947 uitkomt, een verschil dus van nog eens 12.000 stuks.

De alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi, in 2018 nog de grootste, heeft in 10 maanden 5.872.355 voertuigen geproduceerd en raakt met een kloof van nu al meer dan 1,5 miljoen auto’s steeds meer achterop. Volkswagen Groep en Toyota hebben tot nu toe dit jaar rond de 18 procent minder voertuigen geproduceerd dan in dezelfde periode in 2019 maar bij Renault c.s. komt de daling vooral door grote klappen bij Nissan en Mitsubishi uit op 30 procent.

Opvoeren

Toyota heeft onlangs meegedeeld dat het de productie fors op zal voeren om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Het zou daarmee goed mogelijk zijn dat de Japanners het verschil met de Duitse concurrent alsnog goed maken en opnieuw de toppositie onder de automerken voor zich opeisen. Verder zit het komende fusiebedrijf van PSA en FCA rond de vier miljoen waarmee het dus geen bedreiging lijkt te vormen voor de derde plaats van de ‘alliantie’.