Het grootste deel van de gelden gaat naar Mercedes-Benz Cars maar ook is een deel bestemd voor het ontwikkelen van emissievrije vrachtwagens voor Daimler Trucks. De directie heeft verder met de OR afspraken gemaakt over een zogenaamd transformatiefonds van één miljard euro dat loopt tot 2025. Dat wordt vooral gebruikt voor de verdere ontwikkeling van nieuwe technologie en om de werkgelegenheid bij de Duitse fabrieken gedurende de transformatie veilig te stellen. Daimler en de bonden zullen de verdere details volgend jaar invullen.

Bernd Pischetsrieder

Daimler wil verder de 72-jarige Bernd Pischetsrieder, vroeger de baas bij BMW en daarna bij de Volkswagen Groep, benoemen tot voorzitter van de Raad van Toezicht (commissarissen). Hij volgt dan Manfred Bischoff op die die functie 15 jaar heeft vervuld. Pitschetsrieder is al sinds 2014 lid van de Raad en is dus uitstekend op de hoogte van de lopende dossiers, aldus Daimler. “Bernd Pischetsrieder is één van de internationaal meest erkende experts. Hij heeft de besluiten om het concern te digitaliseren en de producten te elektrificeren en daarmee nieuw in te richten intensief begeleid,’’ zegt Bischoff.

In kringen van investeerders wordt de benoeming echter een zwaktebod en een overgangsregeling genoemd. “Daimler kan kennelijk niemand anders vinden,’’ aldus één van de grotere aandeelhouders. Daimler heeft overigens ook aangekondigd dat Shell-topman Ben van Beurden zal toetreden tot de Raad van Toezicht.