Een no-deal Brexit gaat de autofabrikanten aan beide zijden van Het Kanaal de komende vijf jaar meer dan 110 miljard euro kosten aan Europese heffingen en extra kosten vanwege de grensbelemmeringen, berekent de Britse autokoepel SMMT.

Laatste oproep

“Wij doen een laatste oproep aan de onderhandelaars aan beide kanten om de gezondheid van de autosector centraal te stellen en al het mogelijke te doen om tegen de kerst een deal voor elkaar te hebben die tarieven vermijdt. Anders loopt u het risico dat u één van de meest waardevolle maakindustrieën van Europa grote schade berokkent,’’ aldus de Society of Motor Manufacturers and Traders. “De Europese auto-industrie heeft al zeker 100 miljard verloren vanwege de coronapandemie en in- en exportheffingen zouden daar nog eens 110 miljard bovenop gooien.’’

Duurder

De Britse auto-industrie zou al meer dan 60 miljard productieverlies lijden. Dat komt vooral doordat in Groot-Brittannië gebouwde auto’s in Europa duizenden euro’s duurder zouden worden. Zelfs met een deal komt de schade op zo’n 16 miljard door de grenscontroles en vertragingen. Autofabrikanten anticiperen daar net als veel bedrijven op door grote hoeveelheden onderdelen in te slaan. Dit leidt nu al tot urenlange files voor de veerdiensten en Eurotunnel in Calais. Dergelijke problemen kunnen na Brexit een dagelijks verschijnsel worden. “We hebben nauwelijks meer tijd om ons voorbereiden op de nieuwe handelssituatie dus des te eerder er een deal ligt des te beter,’’ aldus de SMMT.