De bouw moet volgend jaar zomer beginnen waarna de fabriek in 2023 in gebruik wordt genomen. Tegen 2027 moet een eindcapaciteit van 300.000 batterijen per jaar worden bereikt. BritishVolt denkt met de fabriek zelf 8.000 directe arbeidsplaatsen te scheppen maar daar kunnen er enkele duizenden bij komen in de toelevering. “Dit project is van grote strategische waarde voor de Britse auto-industrie,’’ aldus het bedrijf.

Windparken

Het complex op een terrein van 93 hectare, waar vroeger een elektriciteitscentrale stond, wordt ontworpen door Pininfarina Architecture en krijgt ook openbare recreatieplekken en sportfaciliteiten. BritishVolt heeft al rond de 1,4 miljard bij elkaar en hoopt de overige gelden binnenkort binnen te halen bij investeerders. Het kuststadje Blyth is onder meer gekozen vanwege de goede verbindingen maar ook om de nabijheid van windparken op zee en op land. Het bedrijf denkt zelfs over de ‘invoer’ van waterkracht via een ondergrondse kabel uit Noorwegen. De locatie voor de fabriek ligt bovendien op slechts een kilometer of dertig van de Nissan-fabriek.