Porsche verkoopt sinds het najaar van 2019 auto’s online in Duitsland en is daar recent ook mee gestart in China. Op de Duitse thuismarkt zijn dit jaar via dat kanaal 1.400 voertuigen verkocht, ongeveer zes procent van de totale afzet.

Juiste weg
“De verkoopcijfers en positieve feedback van onze klanten en dealers tonen aan dat we op de juiste weg zijn met digitale autoverkopen en met onze online strategie,’’ zegt Barbara Frenkel, vice-president sales Europe. Net als andere merken kan ook Porsche de gekochte auto thuis komen afleveren. Het is de bedoeling het platform de komende tijd verder uit te breiden met proefritten, service en ook Porsche merchandise. “Ons doel is uiteindelijk een marktplaats waar je alle producten en diensten van Porsche kunt vinden,’’ aldus Frenkel.

Nederland
Porsche doet het relatief goed dit jaar. Over de eerste elf maanden verkocht het merk 240.900 nieuwe auto’s, dat is ruim vijf procent minder dan een jaar eerder terwijl de Volkswagen Groep als geheel 16,5 procent lager zit. In ons land verkocht Porsche van januari tot eind november met 1.767 exemplaren zelfs 34 procent meer auto’s dan vorig jaar in die periode toen het er 1.311 waren.