Grenschaos legt Toyota-fabrieken stil

De chaos aan de grenzen tussen Groot-Brittannië en andere Europese landen dwingt Toyota om haar fabrieken in Engeland en Frankrijk vervroegd te sluiten voor de kerst. Een motorenfabriek van Toyota in Wales gaat vandaag al dicht terwijl de autofabriek in Burnaston, waar onder meer de Corolla wordt gemaakt, woensdag stop wordt gezet.

Productie Toyota zakt in door coronacrisis

De fabriek in Valenciennes in Noord-Frankrijk die de Yaris maakt is eveneens eerder gesloten. Omdat Frankrijk de grens volledig heeft afgesloten staan er inmiddels meer dan 1.500 vrachtwagens al dagen voor Dover te wachten. Daaronder bevinden zich ook veel transporten van auto-onderdelen die vice-versa tussen verschillende fabrieken worden vervoerd. Bovendien is er door de chaos aan de Engelse kant een tekort aan beschikbare vrachtcapaciteit ontstaan waardoor ook het verkeer de andere kant op ernstig is vertraagd.

Niet zeker

Toyota voegt daar aan toe dat het niet zeker is dat de fabrieken zoals gepland op 4 januari weer gaan draaien. Dat houdt mede verband met het feit dat Groot-Brittannië op 31 december wegens Brexit definitief uit de Europese Unie vertrekt. Tot nu toe is er nog steeds geen akkoord over een nieuwe handelsovereenkomst waardoor direct na 1 januari nieuwe opstoppingen aan de Britse grenzen dreigen.

Grenschaos legt Toyota-fabrieken stil - Automobielmanagement.nl

Grenschaos legt Toyota-fabrieken stil

De chaos aan de grenzen tussen Groot-Brittannië en andere Europese landen dwingt Toyota om haar fabrieken in Engeland en Frankrijk vervroegd te sluiten voor de kerst. Een motorenfabriek van Toyota in Wales gaat vandaag al dicht terwijl de autofabriek in Burnaston, waar onder meer de Corolla wordt gemaakt, woensdag stop wordt gezet.

Productie Toyota zakt in door coronacrisis

De fabriek in Valenciennes in Noord-Frankrijk die de Yaris maakt is eveneens eerder gesloten. Omdat Frankrijk de grens volledig heeft afgesloten staan er inmiddels meer dan 1.500 vrachtwagens al dagen voor Dover te wachten. Daaronder bevinden zich ook veel transporten van auto-onderdelen die vice-versa tussen verschillende fabrieken worden vervoerd. Bovendien is er door de chaos aan de Engelse kant een tekort aan beschikbare vrachtcapaciteit ontstaan waardoor ook het verkeer de andere kant op ernstig is vertraagd.

Niet zeker

Toyota voegt daar aan toe dat het niet zeker is dat de fabrieken zoals gepland op 4 januari weer gaan draaien. Dat houdt mede verband met het feit dat Groot-Brittannië op 31 december wegens Brexit definitief uit de Europese Unie vertrekt. Tot nu toe is er nog steeds geen akkoord over een nieuwe handelsovereenkomst waardoor direct na 1 januari nieuwe opstoppingen aan de Britse grenzen dreigen.