Dat laatste is opmerkelijk omdat Nissan zich in de nieuwe strategie van de alliantie met Renault en Mitsubishi juist meer op de VS zou gaan richten. In China blijft de stand voor Nissan, in tegenstelling tot veel andere automerken, ook negatief met een daling van bijna zeven procent. Enig lichtpuntje is dat er in de maand november zowel in China als ook op de Japanse thuismarkt weer wat meer auto’s werden afgezet dan een jaar eerder.

Voorraad

Nissan produceerde tot en met november wereldwijd 3.232.234 auto’s, zo’n 30 procent minder op jaarbasis. Afgezet tegen de verkopen betekent dat dat Nissan relatief veel auto’s in voorraad moet hebben gehad. In de volgend jaar te sluiten fabriek in Barcelona rolden niet meer dan 14.362 Nissans van de band, liefst 77 procent minder dan in 2019. De andere Europese fabriek in het Engelse Sunderland produceerde 223.540 auto’s, dat is nagenoeg een derde minder dan een jaar eerder. In november kwamen daar met 31.544 stuks wel weer 3,5 procent meer auto’s uit de fabriek.