Vanwege de coronacrisis zullen die bijeenkomsten vanaf 10.00 uur virtueel worden gehouden. Aandeelhouders kunnen wel schriftelijke vragen indienen maar dan wel uiterlijk op woensdag, 30 december. Verwacht wordt dat het fusievoorstel zonder problemen wordt aangenomen aangezien de meeste grote aandeelhouders, waaronder de families Peugeot en Agnelli, het plan steunen.

Europese Commissie

De laatste grote horde voor de fusie is vlak voor kerst genomen met de goedkeuring van de Europese Commissie. Die had een diepgaand onderzoek ingesteld omdat PSA en FCA samen in een aantal landen een te groot deel van de markt voor kleine bestelwagens in zou nemen. PSA heeft een deel van die wagens ‘overgedragen’ aan Toyota en daarmee de grootste bezwaren in Brussel weg kunnen nemen. FCA, dat is genoteerd aan Wall Street, heeft op haar beurt ook de formaliteiten met de beursautoriteit in de Verenigde Staten afgerond.

Beide bedrijven gaan er nu vanuit dat de fusie nog in het eerste kwartaal zal worden afgerond. Het fusiebedrijf wordt onder de al eerder bekend gemaakte naam Stellantis gevestigd in Amsterdam waar ook de formele zetel van FCA te vinden is. Tot nu toe hebben zowel PSA als FCA steeds onderstreept dat alle merken van beide groepen in stand zullen blijven.