Laten we daarbij beginnen met de ‘positieven’, want die zijn er wel degelijk. In de eerste plaats vanzelfsprekend de nieuwkomers die vorig jaar niet of nauwelijks op de markt waren. Zo wist Polestar 2.961 auto’s te registreren – waarvan 1.468 Polestars 2 in december – en kwam Aiways op 428 U5’s uit. Vorig jaar stonden die twee Chinese merken nog op nul. Een ander recent verschenen merk, MG, verkocht 2.206 auto’s ofwel 128 procent meer dan in 2019. Een vierde nieuwkomer, Cupra, slaat kennelijk nog niet zo aan want daarvan werden er niet meer dan drie afgeleverd.

Winnaars

Onder de gevestigde namen is er om te beginnen Porsche dat met 1.832 auto’s weliswaar een niche speler blijft maar wel 38 procent meer wist af te zetten dan in 2019. For the record: Ferrari deed het nog beter met een groei van 52 procent maar dat ging maar om 38 stuks. Fiat draaide eveneens prima met 4.905 auto’s, een bescheiden aantal maar wel een plus van 23 procent. Een belangrijkere speler is Kia dat met de Niro voor ’t eerst het meest verkochte model over heel 2020 in huis heeft. Het Zuid-Koreaanse merk wist met 26.777 exemplaren dankzij het succes van die Niro – 11.880 stuks verkocht – zes procent meer auto’s te verkopen. Verder bleef alleen Volvo nog aan de goede kant van de streep want dat hield met 16.174 auto’s de afzet nagenoeg stabiel.

Volkswagen

Dan volgt er een rij merken die weliswaar de verkopen zagen dalen maar het er toch beter vanaf brachten dan de markt als geheel. In de eerste plaats is dat Volkswagen dat met 44.670 exemplaren en een marktaandeel van 12,5 procent opnieuw het grootste automerk van ons land is. Dankzij een imponerende eindsprint met de nieuwelingen ID.3 en ID.4, waarvan er in december samen 8.491 werden geregistreerd, verkocht VW over de hele linie nog geen zes procent minder dan vorig jaar. De andere groepsmerken Skoda en SEAT deden het ook redelijk met respectievelijk 10 en 15 procent lagere verkopen. Onder de kleinere spelers zijn er onder meer Land Rover dat 1.265 auto’s wegzette wat slechts drie procent minder was dan vorig jaar en Mini dat de verkopen met zes procent zag dalen naar 6.579 stuks. Verder wist Hyundai de schade te beperken tot tien procent met 15.635 auto’s waaronder 10.823 elektrische Kona’s.

Tesla

Door het succes van de EV’s van Volkswagen en andere merken is Tesla op de Nederlandse markt de grote verliezer geworden. Ondanks een schip vol met bijna 4.000 Model 3’s in december kwam Tesla over het hele jaar met 8.956 auto’s liefst 70 procent lager uit dan in het succesjaar 2019. In de buurt komen alleen de nichemerken Alfa Romeo met een daling van 63 procent naar 259 stuks en Fiat’s andere zustermerk Jeep dat meer dan de helft moest inleveren en daarmee niet meer dan 662 nieuwe auto’s afzette. Verder deed Mazda het slecht met een klap van 35 procent naar 7.094 stuks en zit Suzuki met 6.084 stuks 31 procent lager.

Verliezers

Bij de massamerken kreeg Opel opnieuw een behoorlijke dreun met een daling van 37 procent naar 20.377 stuks. Opels zustermerk Citroën zag de afzet met 27 procent dalen naar 10.715 stuks terwijl Peugeot 18 procent lager uitkwam op 23.938 auto’s. Verder zag Mercedes-Benz de verkopen met 26 procent dalen naar 14.087 stuks terwijl Ford een daling van 23 procent zag naar 19.381 auto’s. Renault verkocht 20.335 auto’s ofwel 22 procent minder terwijl haar zustermerk Dacia 33 procent moest inleveren met 2.038 auto’s. Binnen de alliantie gaat het een stuk slechter met de partners want Nissan kwam met 8.427 exemplaren 35 procent lager uit, een vrijwel even sterke daling als bij Mitsubishi dat in ons land nog maar 4.058 nieuwe auto’s kon registreren. De meeste andere grote merken schommelen rond de -20 procent, met voor BMW met 17.992 stuks een min van 18 procent, Audi met 12.938 stuks eveneens 18 procent en Toyota met 22.852 stuks 16 procent onder het niveau van vorig jaar.