Mercedes-Benz haalt CO2-doelen

Mercedes-Benz heeft in 2020 de Europese CO2-doelen voor personenauto’s zo goed als zeker gehaald. Dat is te danken aan de sterke toename van de verkopen van plug-in hybride en elektrische modellen. Daarvan werden er in het hele jaar 160.000 afgezet, 228 procent meer dan een jaar eerder.

Alleen al in het laatste kwartaal reden er rond de 87.000 nieuwe EV’s weg bij Mercedes-Benz dealers wereldwijd. In totaal werden er met ruim 2.164.000 exemplaren 7,5 procent minder auto’s verkocht waarbij de afzet in het vierde kwartaal met 615.300 wel weer vrijwel op hetzelfde niveau lag als in dezelfde periode in 2019. De verkopen van Mercedes-bestelwagens kwamen over 2020 met bijna 325.800 stuks een kleine negen procent lager uit.

Verdrievoudigen

“We konden de verkopen van plug-in hybrides en all-electric auto’s meer dan verdrievoudigen. De vraag naar dat soort auto’s nam sterk toe, met name tegen het eind van het jaar. We blijven op die weg doorgaan met onze ‘Electric First’-strategie en de verdere uitbreiding van ons elektrische modellen initiatief. Met wat we nu weten, verwachten we onze CO2 doelen in Europa in 2021 weer te halen,’’ zegt Ola Källenius, CEO van zowel Daimler als Mercedes-Benz.

Twee miljoen

Het aantal verkochte Mercedessen kwam voor het vijfde achtereenvolgende jaar uit boven de twee miljoen. China neemt met een recordaantal van ruim 774.000 auto’s nu 35 procent van de wereldwijde verkopen voor haar rekening. In Europa verkocht Mercedes-Benz 16 procent minder auto’s. Op de Duitse thuismarkt werden in het laatste kwartaal wel ruim zes procent meer auto’s afgezet. “Door vooruitstrevende digitalisering bij sales en service kon Mercedes-Benz een antwoord bieden op de snel veranderende situatie en de verschillende vereisten gedurende de pandemie,’’ verklaart het bedrijf. “2020 stelde hoge eisen aan ons als maatschappij. Dealers en verkooppartners konden aan de eisen van de klanten voldoen met creatieve, digitale en contactloze adviezen,’’ aldus verkoopdirecteur Britta Seeger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Mercedes-Benz haalt CO2-doelen - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz haalt CO2-doelen

Mercedes-Benz heeft in 2020 de Europese CO2-doelen voor personenauto’s zo goed als zeker gehaald. Dat is te danken aan de sterke toename van de verkopen van plug-in hybride en elektrische modellen. Daarvan werden er in het hele jaar 160.000 afgezet, 228 procent meer dan een jaar eerder.

Alleen al in het laatste kwartaal reden er rond de 87.000 nieuwe EV’s weg bij Mercedes-Benz dealers wereldwijd. In totaal werden er met ruim 2.164.000 exemplaren 7,5 procent minder auto’s verkocht waarbij de afzet in het vierde kwartaal met 615.300 wel weer vrijwel op hetzelfde niveau lag als in dezelfde periode in 2019. De verkopen van Mercedes-bestelwagens kwamen over 2020 met bijna 325.800 stuks een kleine negen procent lager uit.

Verdrievoudigen

“We konden de verkopen van plug-in hybrides en all-electric auto’s meer dan verdrievoudigen. De vraag naar dat soort auto’s nam sterk toe, met name tegen het eind van het jaar. We blijven op die weg doorgaan met onze ‘Electric First’-strategie en de verdere uitbreiding van ons elektrische modellen initiatief. Met wat we nu weten, verwachten we onze CO2 doelen in Europa in 2021 weer te halen,’’ zegt Ola Källenius, CEO van zowel Daimler als Mercedes-Benz.

Twee miljoen

Het aantal verkochte Mercedessen kwam voor het vijfde achtereenvolgende jaar uit boven de twee miljoen. China neemt met een recordaantal van ruim 774.000 auto’s nu 35 procent van de wereldwijde verkopen voor haar rekening. In Europa verkocht Mercedes-Benz 16 procent minder auto’s. Op de Duitse thuismarkt werden in het laatste kwartaal wel ruim zes procent meer auto’s afgezet. “Door vooruitstrevende digitalisering bij sales en service kon Mercedes-Benz een antwoord bieden op de snel veranderende situatie en de verschillende vereisten gedurende de pandemie,’’ verklaart het bedrijf. “2020 stelde hoge eisen aan ons als maatschappij. Dealers en verkooppartners konden aan de eisen van de klanten voldoen met creatieve, digitale en contactloze adviezen,’’ aldus verkoopdirecteur Britta Seeger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding