Europa nam in 2020 3.616.900 voertuigen van de Duitse groep voor haar rekening, 20,5 procent minder dan in 2019. Daarmee kon Volkswagen AG haar marktaandeel wel verder opvoeren en zo haar positie als marktleider verder versterken. Verder was in West-Europa 10,5 procent van de afgeleverde auto’s in één of andere vorm elektrisch.
China
China heeft nu Europa als belangrijkste ‘werkgebied’ ingehaald want daar werden 3.849.000 auto’s afgezet, 41 procent van de wereldwijde afleveringen. Het verkoopcijfer ligt wel 9,1 procent lager dan vorig jaar waarmee VW dus achterbleef op andere fabrikanten die in China wel weer meer auto’s wisten te verkopen. Noord-Amerika was goed voor 785.800 exemplaren, 17,4 procent minder op jaarbasis. Zuid-Amerika komt op 489.700, weliswaar een daling met 19,5 procent maar wel voldoende voor een belangrijke winst aan marktaandeel.
Uitdagend
‘’De covidpandemie maakte 2020 een buitengewoon uitdagend jaar,’’ zegt dr. Christian Dahlheim, hoofd groep sales. ‘’De Volkswagen Groep zette tegen deze achtergrond goede prestaties neer en versterkte haar marktpositie. We zijn vooral tevreden dat ons e-offensief ondanks de pandemie een goede start maakte waarmee we een grote stap vooruit konden zetten bij de implementatie van onze Together 2025+ strategie. We houden het momentum dit jaar vast met een groot aantal nieuwe aantrekkelijke elektrische modellen.’’