Een groot deel komt van het gezamenlijk gebruik van platforms en inkoop alsmede R&D. Een kwart van het totale bedrag, ruim 1 miljard euro, moet opgebracht worden door integratie van functies als sales en marketing, IT, logistiek en aftersalesactiviteiten. “Ik heb er alle vertrouwen in dat we die besparingen ook gaan halen,’’ aldus de CEO die als motto hanteerde: “We willen niet groot zijn maar groot in wat we doen.’’
Vierde autobedrijf
Stellantis is een Nederlandse onderneming met het hoofdkantoor in Amsterdam, benadrukte Tavares nog eens, wat goed nieuws kan zijn voor de Nederlandse fiscus vanwege de dividendbelasting. Het qua volume vierde autobedrijf ter wereld heeft industriële vestigingen in meer dan 30 landen en verkoopt auto’s in 130 landen. De combinatie heeft volgens Tavares een goede geografische spreiding, met ongeveer evenveel omzet in Europa als in het Amerikaanse continent. Daarnaast is er volgens de topman nog een groot ongebruikt potentieel in onder meer China, Afrika, het Midden-Oosten en India. Een werkgroep van de vijf hoogste managers gaat daarom snel werken aan een comeback in China.
14 merken
De totale omzet van beide partners kwam over 2019 uit op 167 miljard euro. Het bedrijf telt 14 merken die volgens de huidige plannen alle blijven bestaan. “De merken bereiken het volledige spectrum van marktsegmenten van luxe, premium en ‘mainstream’ personenauto’s tot stevige pick-up trucks, SUV’s en kleine bestelwagens alsmede mobiliteit, financiering, onderdelen en service merken.’’
Elektrificatie
Het jonge autobedrijf, dat boogt op 125 jaar historie, wil een ‘wereldleider in duurzame mobiliteit’ zijn. In dat kader is het streven dit jaar nog eens zeker tien elektrische modellen uit te brengen. Het totale aantal geëlektrificeerde modellen komt dan op 39. Tavares zelf zegt daarbij te verwachten dat tegen 2030 35 procent van de in de wereld verkochte nieuwe auto’s een elektrische aandrijving zal hebben.
Op de foto: CEO Carlos Tavares (l) en bestuursvoorzitter John Elkann.