De winst is mede te danken aan de emissierechten die Tesla ontvangt van andere grote autofabrikanten zoals Fiat Chrysler Automobiles (nu Stellantis) om boetes wegens te hoge CO2 emissies te voorkomen. Die emissierechten leverden Tesla in 2020 1,58 miljard dollar op, bijna drie keer zoveel als in het voorafgaande jaar. De EV-fabrikant realiseerde uiteindelijk wel een brutomarge van 6,3 procent, een uitstekend cijfer in de hedendaagse autowereld.

Transformatie

Het afgelopen jaar maakte Tesla een transformatie door, aldus het jaarbericht. “Ondanks de onvoorziene uitdagingen in de wereld gingen we sneller dan menige andere trend in de autowereld met een belangrijke verhoging van de productie, winstgevendheid en kasstroom. Bovendien gingen we door met de verbetering van onze producten en hebben we vooruitgang geboekt op onze ‘roadmap’ voor de lange termijn.’’

Opgevoerd

Tesla heeft de productie van de Model 3 in China opgevoerd tot meer dan 5.000 per week. Een aantal van die auto’s is ook bestemd voor Europese klanten. Verder is in Shanghai en in Fremont nu ook de productie van de Model Y op gang gekomen. In de nieuwe fabrieken in zowel Berlijn als Austin hoopt Tesla nog dit jaar te beginnen met het bouwen van auto’s, inclusief de in-house productie van batterijcellen. Daarbij wordt ook nog verdere vooruitgang geboekt bij de autonome software die inmiddels op beperkte schaal aan Tesla-rijders ter beschikking is gesteld.

Lees ook:
Tesla geeft borg van 100 miljoen euro af voor Duitse fabriek
Volkswagen Golf en Tesla Model S populairste occasion in Europa