Over heel 2020 kwam de omzet door de coronacrisis nog wel ruim vier procent lager uit op 26,2 miljard euro. De jaarwinst bedroeg 770 miljoen euro, een daling met bijna 19 procent vergeleken met 2019. De Zweedse dochter van de Geely Groep leverde 661.713 nieuwe auto’s af vergeleken met 705.452 in het voorafgaande jaar, een daling met ruim zes procent. In zowel China als de Verenigde Staten kwam het aantal vorig jaar verkochte auto’s al weer hoger uit.

Hybride en online

“We hebben beslissend gehandeld om de gevolgen van de pandemie te beperken,’’ aldus CEO Håkan Samuelsson. ‘’Na een veilige herstart van onze activiteiten zijn we sterk hersteld en konden we de beste resultaten over een tweede jaarhelft uit onze geschiedenis rapporteren. Het is ook veelbelovend dat we een snel groeiende vraag naar onze Recharge-serie van oplaadbare auto’s zien, waarvan we verwachten dat dat in 2021 door zal gaan.’’ 30 procent van de vorig jaar door Volvo Cars verkochte auto’s was een plug-in-hybride. Daarnaast verkoopt het merk steeds meer auto’s online, een tendens die volgens Samuelsson eveneens door zal zetten.