Lancia en Alfa Romeo krijgen nieuwe kans

Alfa Romeo en Lancia zijn samen met DS door Stellantis als premiummerken onder één paraplu gebracht. De drie merken gaan gezamenlijk nieuwe modellen ontwikkelen waarvan de eersten in 2024 op de markt moeten komen.

Lancia herrijst uit dood, met dank aan hybride techniek

“We werken samen met onze Italiaanse collega’s aan specifieke modules, aandrijvingen en andere kenmerken om de premium merken te onderscheiden van de massamerken binnen de groep,’’ heeft Marion David, productdirecteur voor DS, verklaard.

Kleinste merken

Lancia, Alfa Romeo en DS behoren tot de kleinste merken binnen de portefeuille van het fusiebedrijf van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles. DS was tot 2014 ook een merk van Citroën maar staat sindsdien op eigen benen. Lancia heeft nog maar één model, de kleine Ypsilon die ook alleen op de Italiaanse thuismarkt te koop is. Stellantis zelf heeft nog geen verkoopcijfers bekend gemaakt maar wat Europa betreft kwam Lancia vorig jaar uit op 43.100 auto’s ofwel een marktaandeel van 0,4 procent. Alfa Romeo verkocht er nog minder met 32.527 exemplaren en 0,3 procent van de markt terwijl het Franse zusje DS daar precies tussen zit met 39.590 verkochte auto’s en ook een kleine 0,4 procent marktaandeel.

Synergie

Hoewel tot nu toe vaak werd gesuggereerd dat dergelijke kleine merken het loodje zouden leggen binnen het grote Stellantis, blijkt dat dus toch niet het geval. DS-baas David stelt dat de drie nog wel momenteel in ontwikkeling zijnde modellen zelf uitbrengen maar daarna samen aan de slag gaan. “Dan willen we de synergie waarmaken die ten grondslag ligt aan de Stellantis-fusie.’’

Lancia en Alfa Romeo krijgen nieuwe kans - Automobielmanagement.nl

Lancia en Alfa Romeo krijgen nieuwe kans

Alfa Romeo en Lancia zijn samen met DS door Stellantis als premiummerken onder één paraplu gebracht. De drie merken gaan gezamenlijk nieuwe modellen ontwikkelen waarvan de eersten in 2024 op de markt moeten komen.

Lancia herrijst uit dood, met dank aan hybride techniek

“We werken samen met onze Italiaanse collega’s aan specifieke modules, aandrijvingen en andere kenmerken om de premium merken te onderscheiden van de massamerken binnen de groep,’’ heeft Marion David, productdirecteur voor DS, verklaard.

Kleinste merken

Lancia, Alfa Romeo en DS behoren tot de kleinste merken binnen de portefeuille van het fusiebedrijf van Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles. DS was tot 2014 ook een merk van Citroën maar staat sindsdien op eigen benen. Lancia heeft nog maar één model, de kleine Ypsilon die ook alleen op de Italiaanse thuismarkt te koop is. Stellantis zelf heeft nog geen verkoopcijfers bekend gemaakt maar wat Europa betreft kwam Lancia vorig jaar uit op 43.100 auto’s ofwel een marktaandeel van 0,4 procent. Alfa Romeo verkocht er nog minder met 32.527 exemplaren en 0,3 procent van de markt terwijl het Franse zusje DS daar precies tussen zit met 39.590 verkochte auto’s en ook een kleine 0,4 procent marktaandeel.

Synergie

Hoewel tot nu toe vaak werd gesuggereerd dat dergelijke kleine merken het loodje zouden leggen binnen het grote Stellantis, blijkt dat dus toch niet het geval. DS-baas David stelt dat de drie nog wel momenteel in ontwikkeling zijnde modellen zelf uitbrengen maar daarna samen aan de slag gaan. “Dan willen we de synergie waarmaken die ten grondslag ligt aan de Stellantis-fusie.’’