Wereldwijd kampen steeds meer automakers met chiptekorten. Dit komt vooral doordat de crisis de verkoop van apparaten voor thuisgebruik heeft aangejaagd. Daardoor verdwijnen veel van de beschikbare chips in computers, tablets en andere elektronica. Maar de chips zijn ook essentieel voor moderne auto’s die steeds meer slimme toepassingen hebben. In de twaalf maanden tot en met maart rekent Honda nu op een winst voor belastingen, rente en eenmalige posten van 4,1 miljard euro. Dat was bij een eerder raming nog 3,3 miljard euro.

Nissan

Nissan, dat volop in een reorganisatie zit, rekent op een verlies van 4,2 miljard euro in zijn boekjaar. Dat is veel minder dan eerder voorzien. Daarbij valt op dat Nissan ook werk maakt van het verlagen van zijn schulden. Nissan schrapt als onderdeel van de besparingen een vijfde van zijn productiecapaciteit. Daarbij komen in de achttien maanden tot november 2021 een dozijn nieuwe modellen op de markt. De nieuwe Nissans die al zijn gelanceerd werden onder andere in de Verenigde Staten goed ontvangen, waardoor de automaker de wereldwijde verkoopdaling wist te beperken tot 10 procent. Nissan zag de omzet in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 11 procent zakken.

Kenners vrezen dat het herstel van de automarkt door de chiptekorten trager zal verlopen. Sluitingen van fabrieken en showrooms als onderdeel van maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen zaten de autoverkopen vorig jaar stevig in de weg.

Lees ook:
Chipscrisis raakt steeds meer autofabrikanten
Chipcrisis houdt autowereld in z’n greep