Voor een nieuwe personenauto werd in Duitsland gemiddeld 36.340 euro neergeteld. Een jaar eerder lag dat bedrag nog op 33.580 euro. Voor een occasion komt de gemiddelde prijs op 14.730 euro ofwel 20 procent meer dan in 2019. Daarbij houdt DAT niet de catalogusprijs aan maar het bedrag dat daadwerkelijk op de factuur stond. Het aandeel kopers dat een auto ‘contant’ afrekent is verder gezakt naar 16 procent ofwel een op de acht. De overige 84 procent heeft een financiering of een private leasecontract afgesloten. In 2019 gold dat nog voor 77 procent van de nieuwverkopen. Bij gebruikte auto’s werd 55 procent gefinancierd of geleasd vergeleken met 42 procent in het voorafgaande jaar.

Veel thuis

Dat mensen veel tijd thuis doorbrengen, weerspiegelt zich volgens DAT in het feit dat veel meer klanten eerst online rondkijken voordat ze een auto gaan kopen of leasen. 89 procent van de kopers van een gebruikte auto kijken op minstens één website, waarbij een op de drie aangeeft eerst op de site van een dealer rondgekeken te hebben. Bij nieuwe auto’s kijkt 68 procent eerst op het platform van het automerk zelf. Tot nu toe geeft vrijwel niemand van de door DAT ondervraagde Duitse autokopers aan de wagen ook daadwerkelijk online gekocht te hebben.

Abonnement

Een opmerkelijk feit is dat de Duitsers vrijwel geen interesse zeggen te hebben in een abonnement op een auto, een nieuwe vorm die door steeds meer automerken wordt aangeboden. Slechts één procent geeft aan zich intensief over zo’n abonnement geïnformeerd te hebben maar bijna één op de drie stelt nog nooit van een abonnement op een auto gehoord te hebben.

Lees ook:
Marktaandeel elektrische auto’s in Duitsland nadert 40 procent
Duitser twijfelt het meest over aanschaf elektrische auto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding