Dit keer gaat het niet zozeer om besmettingen binnen de fabrieken zelf maar om de strikte controles die de Duitse regering vanwege corona vanaf zondag heeft ingevoerd aan de grenzen met Oostenrijk en de Tsjechische Republiek. “Veel onderdelen worden uit Oostenrijk en Tsjechië direct geleverd. Als het vanwege de verplichte testen en aanmeldingen tot lange files komt, dan moeten we vrezen voor het breken van de aanleverketen, korte tijd later gevolgd door het tot stilstand komen van de productie in autofabrieken. De eerste lopende banden zullen al na enkele uren stoppen als er geen materialen worden aangeleverd. Het VDA is dan ook zeer bezorgd over de gevolgen van de grensafsluitingen,’’ zegt voorzitter Hildegard Müller.

Geen waarschuwing

Zij wijst erop dat de Duitse industrie dit keer geen enkele waarschuwing vooraf kreeg. Dat was dit voorjaar wel het geval bij soortgelijke maatregelen ‘tegen’ Italië. Toen kregen bedrijven twee tot drie weken de tijd om voorraden op te bouwen. “Maar dit komt als een verrassing en stelt de fabrikanten, de leveranciers en de logistieke branche voor enorme problemen. Tsjechië is voor de productie van personenauto’s in Duitse fabrieken minstens net zo belangrijk als Noord-Italië.’’ Het VDA en de Duitse logistieke organisatie BGL dringen er op aan sneltesten en speciale testcentra voor vrachtwagenchauffeurs in te voeren zodat die zonder vertraging door kunnen rijden.