Autokoepel Acea spreekt van een ‘versnelde daling nu de coronamaatregelen zwaar blijven drukken op de verkopen in heel Europa.’ Van de grote landen was Spanje het zwaarst getroffen want daar werden ruim de helft minder nieuwe personenauto’s afgezet dan in januari 2020. De Duitse automarkt vertoonde een daling met 31 procent, die in Italië met 14 procent. Frankrijk kwam er nog redelijk vanaf want daar werden net geen zes procent minder nieuwe auto’s verkocht. Bij de andere landen kwam Roemenië ruim de helft lager uit terwijl ons land met de al eerder gemelde daling van 20 procent in de brede middenmoot zit.

Plus voor Volvo

Bij de merken doet Mitsubishi het ’t slechtst want dat verkocht met nog net 3.472 exemplaren twee derde minder auto’s dan begin 2020. Jaguar doet het met een min van 51 procent niet veel beter terwijl Nissan met een daling van 38 procent opnieuw een zware klap krijgt. Nissan kwam nu niet verder dan 14.283 nieuwe auto’s waarmee het marktaandeel daalde van 2,4 naar 2,0 procent. Verder laten ook Audi, Citroen en zustermerk Opel, Hyundai, Mazda en Land Rover een daling van meer dan 30 procent zien. Er is maar één middelgroot merk dat meer auto’s verkocht, Volvo met een plus van 9,4 procent terwijl daarnaast alleen Alpine en Smart een hogere score halen dan in januari vorig jaar.