Miljardenverlies bij Renault door coronacrisis

Renault heeft het afgelopen jaar erg veel last gehad van de coronacrisis. Het Franse autoconcern sloot het jaar af met een recordverlies van 8 miljard euro. Vooral in de eerste helft van 2020 gingen de zaken slecht. Door de virusuitbraak lag de productie van auto’s tijdelijk stil en kon het bedrijf minder auto’s leveren.

De resultaten van Renault werden vooral gedrukt omdat het slecht ging bij alliantiepartner Nissan, dat met bijna 5 miljard euro het grootste deel van het verlies leed. Een jaar eerder behaalde het Renault-concern nog een winst van 19 miljoen euro. De omzet was met 43,5 miljard euro ruim een vijfde minder dan een jaar eerder.

Onzeker jaar

Topman Luca de Meo voorziet een onzeker jaar vanwege de aanhoudende problemen door de pandemie, maar ook vanwege het huidige tekort aan chips en andere elektronische onderdelen in de auto-industrie. Daardoor denkt Renault, dat wel zegt er alles aan te doen om de impact hiervan tegen te gaan, dit jaar 100.000 minder auto’s te kunnen produceren.

Vorig jaar maakte Renault al bekend duizenden banen te gaan schrappen en de productiecapaciteit te gaan verlagen om kosten te besparen. In totaal leverde Renault vorig jaar bijna 3 miljoen auto’s af, een vijfde minder dan het jaar ervoor.

Miljardenverlies bij Renault door coronacrisis - Automobielmanagement.nl

Miljardenverlies bij Renault door coronacrisis

Renault heeft het afgelopen jaar erg veel last gehad van de coronacrisis. Het Franse autoconcern sloot het jaar af met een recordverlies van 8 miljard euro. Vooral in de eerste helft van 2020 gingen de zaken slecht. Door de virusuitbraak lag de productie van auto’s tijdelijk stil en kon het bedrijf minder auto’s leveren.

De resultaten van Renault werden vooral gedrukt omdat het slecht ging bij alliantiepartner Nissan, dat met bijna 5 miljard euro het grootste deel van het verlies leed. Een jaar eerder behaalde het Renault-concern nog een winst van 19 miljoen euro. De omzet was met 43,5 miljard euro ruim een vijfde minder dan een jaar eerder.

Onzeker jaar

Topman Luca de Meo voorziet een onzeker jaar vanwege de aanhoudende problemen door de pandemie, maar ook vanwege het huidige tekort aan chips en andere elektronische onderdelen in de auto-industrie. Daardoor denkt Renault, dat wel zegt er alles aan te doen om de impact hiervan tegen te gaan, dit jaar 100.000 minder auto’s te kunnen produceren.

Vorig jaar maakte Renault al bekend duizenden banen te gaan schrappen en de productiecapaciteit te gaan verlagen om kosten te besparen. In totaal leverde Renault vorig jaar bijna 3 miljoen auto’s af, een vijfde minder dan het jaar ervoor.