Britse autosector zoekt ex-militairen

De Britse auto-organisatie SMMT wil ex-militairen binnenhalen om te helpen de EV- en batterij-industrie verder op te bouwen. Volgens de SMMT hebben veel soldaten en officieren vaak de juiste opleiding en ervaring om dat soort banen te vervullen.

De SMMT heeft leden-bedrijven ondersteund bij projecten om contact te leggen met legereenheden in de buurt. Geïnteresseerden krijgen een op maat gemaakt programma aangeboden om die autobedrijven te leren kennen en er zo mogelijk daadwerkelijk aan de slag te gaan. Een vijftigtal ondernemingen heeft dat soort contacten al gelegd. Een deel van hen heeft inmiddels veteranen, afgezwaaide militairen maar ook hun partners in dienst. Daarbij gaat het om banen in de hele sector, van het ontwikkelen en bouwen van personenauto’s en vrachtwagens tot reparaties en onderhoud en logistieke diensten.

Eigen productie

Gespecialiseerd personeel is vooral nodig omdat Groot-Brittannië de eigen productie van batterijen voor EV’s zo snel mogelijk op hoopt te voeren. Dat heeft mede te maken met het voornemen van de regering in Londen om nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2030 te verbieden. Inmiddels zijn er twee concrete plannen voor een grootschalige batterijfabriek, één in Blyth in de directe omgeving van de Nissan-fabriek in Sunderland en de andere in Coventry op niet te grote afstand van vestigingen van Jaguar Land Rover.

Britse autosector zoekt ex-militairen - Automobielmanagement.nl

Britse autosector zoekt ex-militairen

De Britse auto-organisatie SMMT wil ex-militairen binnenhalen om te helpen de EV- en batterij-industrie verder op te bouwen. Volgens de SMMT hebben veel soldaten en officieren vaak de juiste opleiding en ervaring om dat soort banen te vervullen.

De SMMT heeft leden-bedrijven ondersteund bij projecten om contact te leggen met legereenheden in de buurt. Geïnteresseerden krijgen een op maat gemaakt programma aangeboden om die autobedrijven te leren kennen en er zo mogelijk daadwerkelijk aan de slag te gaan. Een vijftigtal ondernemingen heeft dat soort contacten al gelegd. Een deel van hen heeft inmiddels veteranen, afgezwaaide militairen maar ook hun partners in dienst. Daarbij gaat het om banen in de hele sector, van het ontwikkelen en bouwen van personenauto’s en vrachtwagens tot reparaties en onderhoud en logistieke diensten.

Eigen productie

Gespecialiseerd personeel is vooral nodig omdat Groot-Brittannië de eigen productie van batterijen voor EV’s zo snel mogelijk op hoopt te voeren. Dat heeft mede te maken met het voornemen van de regering in Londen om nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2030 te verbieden. Inmiddels zijn er twee concrete plannen voor een grootschalige batterijfabriek, één in Blyth in de directe omgeving van de Nissan-fabriek in Sunderland en de andere in Coventry op niet te grote afstand van vestigingen van Jaguar Land Rover.