Volvo en Geely schrappen fusieplan

De fusie tussen Volvo Cars en Geely Auto is van de baan. De autobedrijven, die beide behoren tot de Geely Groep, blijven wel nauw samenwerken bij de verdere ontwikkeling van
elektrische auto’s en software maar gaan niet samen.

Geely komt op gelijke hoogte met BMW

Volvo en Geely Auto kondigden een jaar geleden aan te willen fuseren binnen de Geely-groep. Dat zou meer synergievoordelen opleveren dan de huidige losse relatie. Moederbedrijf Geely besloot echter kort daarna een aparte beursnotering aan te vragen voor Geely Auto in Shanghai waardoor de fusieplannen tijdelijk uitgesteld moesten worden. Nu zijn die plannen helemaal ingetrokken, heeft CEO Hakan Samuelsson van Volvo Cars laten weten.

Alle voordelen

“Wat we nu gaan doen heeft alle voordelen van een financiële fusie maar niet de nadelen. Een volledig samengaan zou hebben geleid tot vertraging voor beide bedrijven. We willen echter absoluut geen momentum verliezen nu meer en meer mensen beginnen te discussiëren over interne verbrandingsmotoren. We hebben geleerd dat traditionele hardware synergieën niet zo belangrijk zijn als de vaart erin houden bij de toplijn,’’ zegt Samuelsson. Volgens de CEO is Volvo Cars ook niet van plan zelf afzonderlijk naar de beurs te gaan, zoals een jaar of drie geleden wel is gesuggereerd.

Geely

De Chinese Geely Groep, een van de snelst groeiende autobedrijven in de wereld met vorig jaar een afzet van 1,32 miljoen voertuigen, heeft meerdere merken in huis. Behalve Geely en Volvo gaat het om de gelijksoortige EV-fabrikanten Polestar en Link & Co, het Britse sportwagenmerk Lotus, het Maleisische Proton, London Electric Vehicle Company en het recent gelanceerde Geometry dat duurdere elektrische personenauto’s op de markt brengt. In een joint-venture met Mercedes-Benz ontwikkelt Geely ook smart verder voor de Chinese markt.

Volvo en Geely schrappen fusieplan - Automobielmanagement.nl

Volvo en Geely schrappen fusieplan

De fusie tussen Volvo Cars en Geely Auto is van de baan. De autobedrijven, die beide behoren tot de Geely Groep, blijven wel nauw samenwerken bij de verdere ontwikkeling van
elektrische auto’s en software maar gaan niet samen.

Geely komt op gelijke hoogte met BMW

Volvo en Geely Auto kondigden een jaar geleden aan te willen fuseren binnen de Geely-groep. Dat zou meer synergievoordelen opleveren dan de huidige losse relatie. Moederbedrijf Geely besloot echter kort daarna een aparte beursnotering aan te vragen voor Geely Auto in Shanghai waardoor de fusieplannen tijdelijk uitgesteld moesten worden. Nu zijn die plannen helemaal ingetrokken, heeft CEO Hakan Samuelsson van Volvo Cars laten weten.

Alle voordelen

“Wat we nu gaan doen heeft alle voordelen van een financiële fusie maar niet de nadelen. Een volledig samengaan zou hebben geleid tot vertraging voor beide bedrijven. We willen echter absoluut geen momentum verliezen nu meer en meer mensen beginnen te discussiëren over interne verbrandingsmotoren. We hebben geleerd dat traditionele hardware synergieën niet zo belangrijk zijn als de vaart erin houden bij de toplijn,’’ zegt Samuelsson. Volgens de CEO is Volvo Cars ook niet van plan zelf afzonderlijk naar de beurs te gaan, zoals een jaar of drie geleden wel is gesuggereerd.

Geely

De Chinese Geely Groep, een van de snelst groeiende autobedrijven in de wereld met vorig jaar een afzet van 1,32 miljoen voertuigen, heeft meerdere merken in huis. Behalve Geely en Volvo gaat het om de gelijksoortige EV-fabrikanten Polestar en Link & Co, het Britse sportwagenmerk Lotus, het Maleisische Proton, London Electric Vehicle Company en het recent gelanceerde Geometry dat duurdere elektrische personenauto’s op de markt brengt. In een joint-venture met Mercedes-Benz ontwikkelt Geely ook smart verder voor de Chinese markt.